Josefins 18 års tårta

 
 
 
Hej, när min lilla syster fyller år vill hon nu mera ha tårta på sängen så det blev att jag i år för andra året fick fixa den här tårtan. Jag har som jag sagt innan bakat en enda tårta förän för exakt ett årsedan, så försöker fortfarande att exprimentera runt ganska mycket om vad som är gott. Jag har dock fastnat vid en speciell tårtbotten som jag nästan alltid använder, den blir väldigt bra och flyffig. Sedan forsöker jag även att alltid ha med någon slags fluff eftersom det är så lätt att göra. Fluff är för er som inte hört om det innan en blandning av grädd och någon sort smält choklad som blir som grädde med chokladsmak.
 
Den här tårtan blev inte en vanlig stor tårta utan jag har gjort den i en form som har en mindre diameter än vad jag brukar ha. Till den här har jag då en halv satts av det recptet som jag brukar ha på tårtbotten. Den blir då ganska hög men det blir väldigt bra. Den formen jag har är då 15 cm i diameter istället för 25 cm i diameter. Jag gjorde även så att jag i undre halvan av botten bara hade vanlig smet, i övre halvan la jag i lite kakao så det blev lite roligare och mer varierat. Jag fick dock inget bra kort på det här! I tårtan fanns även mjölkckolkad fluff, mossade jordgubbar med socker och frosting till kaksmulecupcakes. För att göra det lätt är dock alla recept omgjorda här.
 
Recept på tårtbotten

2 ägg
0,75 dl strösocker
0,4 dl vetemjöl
0,4 potatismjöl
0,5 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljsocker
 
1 tsk kakao

Sätt ugnen på 175 C.
Börja med att skilja äggvitan och äggulan.
Ta sedan äggvitan och blanda ihop den med sockret. Vispa ihop dessa med en elvisp tills det blir ett stadigt, vitt skum.
Vänd sedan ner äggulorna i skummet och rör om försiktigt med en sked.
Blanda i en egen bunke ihop de torra ingredienserna. Och sikta sedan dessa över smeten och blada åter försiktigt så att smeten fortfarande är fluffig.
Smörj sedan en form på 15 cm i diameter med smör och kokos. Häll ner halva smeten i den här formen och andra halvan tillsätter du kakaon och rör försiktigt om innan du även häller i den chokladiga halvan. 
Grädda i nedre delen av ugnen i 25 minuter. Här kan du använda en potatis sticka och känna om den är klar, den ska nämligen vara helt torr.
 
 
Recept på fluff
 
3 dl visprädde
150 g mjölkchoklad
Värm här upp grädden, den ska dock ej koka. Lägg sedan ner bitar av mjölkchokladen i den varma grädden och se till att den smälter. Se sedan till att allt blandar sig bra.
Låt den nu stå och svalna. Ställ sedan in den i kylen under natten.
Sedan går den bra att vispa som vanlig grädde.
 
Recept på kaksmulefrosting

4 dl florsocker
125 g rumsvarmt smör
7 krossade kakor med fyllning (ex. ballerina kladdkaka)

Här vispar du med elvisp ihop florsockret och smöret. När de är en jämn och bra massa kan du sedan vända ner kaksmulorna.
 
 
När du gör tårtan så börjar du med att göra klart alla tre delarna. Sedan börjar du med att dela tårtbotten i tre delar, du delar alltså tårtan två gånger.
Ta sedan tinade eller förska jordgubbar och mossa dem med hjälp av en gaffel. När de är mossade så strör du över lite socker, det behövs inte så mycket socker här. Blanda sedan ihop sockret och jordgubbarna.
Bre sedan på understa delen av tårtbotten på jordgubbarna och över det lägg på ett lager med mjölkchokladfluff. Lägg sedan på en del till av tårtbotten och gör om samma sak.
Nu har du övre delen av tårtbotten var vilken ska läggas upp och ner som ett lock på tårtan. Bre nu på kaksmulefrostingen på tårtan, både på sidorna och ovanpå så att det blir ganska jämnt och hela tårtan är täckt.
För att forma ett hjärta klipper du ut ett hjärta i papper lägger det på tårtan och budrar sedan florsocker över.
 
// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0