Chokladbeskvier

 
 
 
Här kommer några av de godaste små bakverk man kan göra. Jag älskar verkligen dem! De är väldigt pilliga att göra dock så man ska kanske ha lite tålamod om man ger sig in på att baka dom men orkar man det är det ett måste för de är så goda.
 
Det här är ett recept med mandelmassa som botten jag har även gjort innan med egen mandel som jag själv malt men det tar självklart lite längre tid. Jag tycker båda var riktigt goda så det får bli att variera lite för det gör det extra roligt att inte göra samma varje gång. Man kan även smaksätta med lite appelsin om man vill för det är något som ju alltid passar med choklad.
 
Recept cirka 20 beskvier:
 
Botten:
 
250 g mandelmassa
1 äggvita
 
Fyllning:
 
50 g mörk choklad
125 g rumsvart smör
1,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
 
Cirka 150 g mörk choklad
 
Sätt ugnen på 175 C.
Riv mandelmassan fint och rör sedan ihop med äggvitan till en fin smet.
Spritsa sedan ut blandingen på ett bakplåtspapper i cirklar och platta till dem om det behövs.
Grädda i ugnen i cirka 10 min. Låt sedan svalna.
Smält chokladen i över vattenbad eller i mikron.
Rör smör, florsocker och vaniljsocker smidigt med elvisp.
Tillsätt sedan äggulan under omrörning och efter det tillsätt även chokladen under omrörning.
Spritas smörkrämen på bottenplattorna och låt svalna.
Smält sedan den mörka chokladen.
Nu ska man doppa den sidan med smörkräm ner i chokladen. När detta är gjort på alla ställ så dom får svalna.
 
// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0