Wok med morötter och apelsin

 
Hej jag har ju sagt att det här ska vara en bakblogg och inte så mycket matrecept. Jag har dock fått önskan från några av mina kompisar att lägga upp mer recept på mat, det här mest pågrund av att jag ju är vegetarian och de vill ha mer vegetariska recept. Eftersom jag gillar alla som vill äta mer vegetariskt och de som läser min blogg såklart så lägger jag självklart ut lite mer matrecept ivarjefall.
 
Här kan man använda sig av saltade eller osaltade jordnötter beroende på vad man själv vill. Jag hade saltade eftersom det är det vi alltid har hemma. Det som är saltet här annars är ju bara sojan så det gör inget alls med saltade jordnötter.
 
Vi hade den här rätten som förrätt med vitlöks bröd till. Man kan väl säkert ha den som huvudrätt också men jag tycker den passade som förrätt. När jag äter huvudrätt vill jag nämligen gärna ha ris, pasta, potatis, bulgur eller liknan till. Vet inte vilken av dessa som hade passat bäst till dock. Kanske nudlar passar bra till eftersom det är wok, för pröva någon dag!
 
Recept ca 4 personer:
 
450 g morätter
1 purjolök
2 apelsin
2 msk tomatketchup
1 msk råsocker
2 msk soja
100 g jordnötter
 
Börja med att riva morätterna grovt, dela purjolöken i strimlor och skala och dela apelsinen i lite större delar.
Hätta sedan upp en stekpanna och häll i lite olja.
Woka morötterna och löken i cirka 2-3 minuter och lägg sedan i apelsinen också. Var försiktig med apelsinen så den inte går sönder.
Blanda i en liten bunke ihop de andra ingredienserna. Häll dessa över de wokade sakerna du har i stekpannan.
Häll till sist på jordnötterna.
 
// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0