Kaksmulecupcakes





De här cupcakesen gillade min syster mycket, hon gillar oftast ina mina chokladcupcakes så mycket. Själv tyckte jag att frostingen var lite maffig med så mycket florsocker och smör, men god till viss del. Skulle kanske pröva att göra dom som minicupcakes istället.

Om man kollar riktigt noga på formarna så ser man att det är pirater och prinsessor på dom :) När vi skulle handla fanns det nämligen bara dom kvar i rätt fstorlek i mataffären. Mataffären har för det mesta väldigt dåligt med formar i rätt storlek som är fina tycker jag. Blir inte heller att jag vill gå och köpa massa formar i bakbutiker om de är för dyra, för vi äter ändå bara dom här hemma. Har till kalas och liknande dock köpt extra fina formar. Annars tycker jag att det är bra att köpa formar på Ullared, de brukar ha lite olika mönster varje gång vi är där så köper på mig ett lager. Vi är nämligen inte där så ofta, så bäst att köpa med sig mycket när man ändå är där tycker jag. Ullared är alltså mitt tips om man vill ha fina och billiga muffinsformar.

Recept till ca 18 cupcakes:

Muffins:
225 g rumsvarmt smör
2,5 dl strösocker
4 ägg
3,75 dl vetmjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
10 krossade kakor med fyllning (ex. ballerina kladdkaka)

Frosting:

6,5 dl florsocker
225 g rumsvarmt smör
10 krossade kakor med fyllning (ex. ballerina kladdkaka)

Sätt ugnen på 175 C.
Börja med att vispa ägg och socker poröst med en elvisp.
Tillsätt sedan smöret och rör ett tag till.
Blanda i en annan bunke ihop de torra ingredienserna och vänd ner dem i äggsmeten och rör om försiktigt med en sked tills allt har blandats.
Rör sist ner kaksmulerna, försiktigt igen.
Fyll muffinsformar med två tredjedelar smet och grädda ca 20 minuter i ugnen.
Låt sedan muffinsen svalan på ett galler.
Till frostingen vispar du med elvisp ihop florsockret och smöret. När de är en jämn och bra massa kan du sedan vända ner kaksmulorna.
Bred sedan på glasyren på muffinsen eller spritsa. Använd en tyll med stor öppning för kaksmulorna kommer inte igenom annars och det blir stopp.

// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0