Tårtbotten



Här kommer ett recept på bara min tårtbotten. Fortfarande väldigt mycket att göra för mig så har fortfarande inte hunnit med så mycket bak trots att det är så kallat sommarlov.
 
Jag brukar alltid utgå från det här receptet och gör lite olika efter vad jag känner för stunden. Det ger en väldigt bra botten som är hög och fluffig. Jag tycker den blir helt perfekt när det gäller tårtor och jag har heller aldrig misslyckats när jag har gjort den, inte för jag gör tårta så ofta men ändå.

Vill man ha den med chokladsmak kan man lätt byta ut en del av mjölet mot kakao. Det som kan vara med botten är dock att den kan vara lite torr. Så om det är så att man vet med sig att man hellre har en botten som inte blir lika fluffig men lite saftigare så ska man hellre göra en botten som innehåller smör. Eller så prövar man sig fram och ser vilken man gillar mest. Mitt tips är ivarjefall denna.

Recept ca 12 bitar

4 ägg
1,25 dl strösocker
0,75 dl vetemjöl
0,75 potatismjöl
1 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 C.
Börja med att skilja äggvitan och äggulan.
Ta sedan äggvitan och blanda ihop den med sockret. Vispa ihop dessa med en elvisp tills det blir ett stadigt, vitt skum.
Vänd sedan ner äggulorna i skummet och rör om försiktigt med en sked.
Blanda i en egen bunke ihop de torra ingredienserna. Och sikta sedan dessa över smeten och blada åter försiktigt så att smeten fortfarande är fluffig.
Smörj sedan en form på 24 cm i diameter med smör och kokos. Häll ner smeten i den här formen och grädda i nedre delen av ugnen i 40 minuter. Här kan du använda en potatis sticka och känna om den är klar, den ska nämligen vara helt torr.

// Emilia
Trackback
RSS 2.0