Kladdkakemuffins

 
 
Hej på er alla som vanligt har jag massa att göra. Men när det är kallas så är det självklart också storbak som gäller för det är ju så gott med massa kalas bakverk. Som vanligt bjöd jag på middag utan kött och som vanligt var det väldigt gott!
Här kommer receptet som jag inte sedan innan har ute på bloggen. Det är på kladdkakemuffins. Som med kladdkaka i sig själv finns den en miljon olika varianter av dessa och det här är bara en, men den är god! Man kan välja om man vill lägga i chokladen i bitar eller om man smälta den först. Lat som jag är blir det mest i bitar för det går snabbast!
Som dekoration här är det fint med grädde som ska vara vispa mycket för att lättast kunna spritsas på fint tycker jag. Självklart kan man dekorera med bär och liknande också. Men grädde är verkligen gott att ha till dessa.
 
Recept cirka 12 muffins:
 
2 ägg
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
50 g smör
0,5 dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g mörk choklad
 
Sätt ugnen på 175 C.
Börja med att vispa ägg, strösocker och vanlijsocker pösigt och vitt.
Smält smöret och häll i matoljan och sirapen i den.
Blanda ihop de torra ingredienserna i en egen bunke.
Häll över smörblandningen och mjölblandningen försiktigt med en sked i äggblandningen.
Häll sist i den hackade chokladen.
Häll sedan i muffinsformarna till cirka två tredjedelar.
Grädda i ugnen cirka 14 minuter.
Ta ut och låt svalna.
 
// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0