Chokladbollar

 
 
Nu kommer det receptende mig av mest som liten och troligen gör det även det till det receptet jag använt mig av mest under mitt liv. För finns det något som är mer lätt för ett barn att göra än chokladbollar. Det finns massa olika sätt man kan göra dessa på men jag håller mig till det jag är uppvuxen med. Jag tycker att dessa är jätte goda och enkla att göra.
 
Man kan fixa till dem på lite olika sätt:
Rulla i strössel, cocos eller pärlsocker är de vanligaste. Jag brukar köra på cocos för det tycker jag är godast men även pärlsocker tar jag någon gång. Men cocos är bäst!
Man kan även doppa dem i choklad som man smält innan man doppar dom i det andra. Det här är mycket pilligare men blir även lite extra gott och lyxigt. Välj själv mellan mjölkchoklad, vitchoklad eller mörkchoklad.
 
Recept en stor satts:
 
150 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
8 dl havregryn
2 msk vanlijsocker
4 msk kakao
6 msk starkt kaffe
 
Börja med att blanda ihop smöret och sockret med hjälp av en elvisp.
Häll sedan i övriga ingredienser och kör en stund till med elvispen så att allt blandas.
Rulla sedan ihop till små bollar.
Doppa i valfri dekorering och ställ sedan i i kylen.
 
// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0