Fullkornsscones

 
 
 
Hej! Det är först de senaste åren som jag har börjat äta scones innan tyckte jag inte det var gott alls, men när man blir äldre lär man sig väl alltid att gilla mer saker. Dessa är med fullkorn eftersom jag annars bara äter grovt bröd tycker jag att det är godast så jag kör på det även här.
 
Tänk på att scones är som godast när man äter dem direkt så det är bäst att göra det. De går så snabbt att göra också och tycker man det blir för många gör bara halva satts som finns här. När ni ska forma dom tycker jag även det inte är så noga att de blir helt runda det är snyggare om de har liten egen form.
 
Recept cirka 15 scones:
 
4 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl
1 nypa salt
1,5 msk bakpulver
100 g smör
4 dl filmjölk
 
Sätt ugnen på 225 C.
Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke.
Smält sedan smöret och tillsätt filen till det när allt smör är smält.
Rör sedan ner vätskan i mjölblandningen med en trägaffel.
Lägg sedan ett bakplåtspapper på en ugnsplåt och forma 15 bullar av degen.
Grädda sedan cirka 12 - 15 min i ugnen. 
 
// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0