Kladdkakemuffins med kolasås

 
 
 
Idag kör vi på riktiga kladdkake muffins. De är kanske inte så himla finna men de är sjukt goda! Med lite grädde, glass, kolasås, choklad, bär m.m. på kan man även få dem att se mycket bättre ut än vad de gör nu. Så det är bara att dekorera. Allt som passar till en vanlig kladdkaka passar även bra till dessa. Jag kör själv helst på grädde för jag tycker det är gott med något som inte är så sött till.
 
Jag har här lagt på kolasås högst upp på dem innan jag satte in dem i ugnen. Det här gör att de får en väldigt krispig och god yta där uppe och jag tycker att det verkligen är riktigt gott och bättre än att blanda i den fär man får då aldrig riktigt samma smak.
 
Till dessa har jag aluminiumformar vilket jag tycker att man måste ha till dom eftersom dom är så kladdiga. Silikonformar går också bra, men med pappersformar kan det bli lite svårt. Annars vill jag säga att INTE använda aluminiumsformar då de är mycket sämre ut miljösynpunkt!
 
Vill också påpeka att bilderna är tagna med min nya kamera :)
 
Recept cirka 15 muffins:
 
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
3 msk kakao
2 msk chokladpulver, typ oboy
1 nypa salt
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 
Kolasås
 
Sätt ugnen på 175 C.
Vispa äg, vaniljsocker och strösocker vitt och pösigt med en elvisp.
Smält sedan smöret och rör i det.
Blanda ihop de torra ingredienserna i en annnan bunke.
Blanda sedan i de torra ingredienserna försiktigt med en sked i äggblandningen.
Håll i smeten i muffinsformar i aluminium till cirka två tredjedelar.
Håll på kolasåsen.
Grädda cirka18 minuter i ugnen.
 
// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0