Våfflor

 
 
Hej på er. Nu kommer ett reept på våfflor som jag gjorde när det var våffeldagen. Jag vet att jag är ute jätte sent med detta men som vanligt har jag haft fullt upp. Det som dock är bra är ju att man får göra våfflor när man själv vill så det är bara för er att ställa er och grädda några idag eller kanske imon.
 
De här är klassiska våfflor tycker jag. De är även så himla mycket godare än om man köper pulver och gör våfflor på det. Jag gillar inte våfflor gjorda på pulver alls och det är heller inte så svårt eller tar så lång tid att slänga ihop sin egen blandning vilket gör att jag tycker att ni alltid ska ta och göra era egna. Det brukar även vara nyttigare med mindre konstiga ämnen i.
 
Som vanligt har jag i lite vaniljsocker i dessa likt pannkakor. Det gör att de får lite extra god smak och kan verkligen förhöja det mesta. Även i gröt kan man pröva att ha i vaniljsocker för att piffa till den och det räcker med lite.
 
Recept cirka 4 personer:
 
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
4 dl mjölk
100 g smör
 
Börja med att blanda ihop mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt.
Tillsätt sedan lite mjöl i taget till smeten och vispa tills den är jämn.
Smält sedan smöret och häll i det i smeten.
Värm våffelgärnet och grädda våfflorna.
 
// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0