Chokladcupcakes





Hej jag håller fortfarande på att vara extra nyttig. Så fast jag har mycket tid över bakar jag inte något, inte ens bröd blir det. Lite tråkigt är det för det finns typ inget godare än nybakat bröd men nästa helg åker vi till Stockholm och ska ha kalas för min kusin, så efter det ska jag äta helt vanligt igen. Till på fredag ska jag baka cupcakes som mamma kan ta med sig till sitt jobb igen. Det är dock inte samma ställen den här gången. Så får se vad det blir jag bakar. Bilder och recept om det blir något nytt kommer troligen upp efter nästa helg då jag inte kommer ha möjlighet att skriva och lägga upp bilder i Stockholm.

Här kommer receptet på de första cupcakesen som jag gjorde för ganska många år sedan nu. Sedan dess så har jag lyckats pröva väldigt många mer varianter av cupcakes än dessa. När man bakar får man självklart en favort med dem som man själv tycker är godast. Jag vet också att de jag gillar mest oftast inte är de som min mamma gillar tillexempel, så det visar på att vi har olika smak. 

De är en vanlig lätt variant av chokladcupcakes. Jag tycker de är goda och tycker att det är bra med en frosting med philadelphiaost i så den inte får exakt samma smak som smörkräm. Jag är nämligen inte jätte förtjust i just smörkräm, tycker att det lätt blir för mycket. Men jag gillar som jag skrivit innan mest frosting av philadelphiaost och mjölkchoklad. Receptet på dom finns HÄR.

Det här receptet är från Leilas bok "A piece of cake". Kan nog säga att det var den boken som fick mig att öppna ögonen för just cupcakes och efter det har jag letat massa nya recept och följer en massa bakbloggar med focus på just cupcakes. Det här är verkligen en bok som man måste ha!

Recept ca 15 cupcakes:

Muffins:

3 ägg
2,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk starkt och kallt kaffe
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100g mörk blockchoklad (helst 70%)

Frosting:

60 smör, rumstempererat
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
0,5 dl kakao
100 g philadelphiaost
1 msk stakt kaffe

Du börjar med att sätta ugnen på 175 C.
Vispa, med en elvisp, sedan ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Smält smöret i en kastrull. Häll i den här sedan ner gräddfilen och kaffet. Blanda ihop det här. Blanda sedan försiktigt i smörsmeten i äggsmeten med en sked.
Blanda ihop de torra ingregienserna i en annan bunke och blanda det. Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten och rör om om försiktigt igen.
Smält sedan chokladen över ett vattenbad. Blanda sedan ner även den här i smeten och gör det återigen försiktigt.
Fyll nu muffinsformarna med två terdjedelar smet.
Grädda i ugnen i cirka 15 min. Det ska vara torra när de är klara, pröva med en sticka.
Låt dem sedan svalna på ett galler.
Till frostingen börjar du med att röra ihop allt utan kaffet. Vispa sedan det här till en slät och fin blandning. Blanda sedan ner kaffet och vispa igen.
Spritas eller bred sedan på frostingen på muffinsen när de har svalnat.

// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0