Kolacupcakes





Hej här kommer det andra receptet från helgen med mitt födelsedagsfika. Det här är då de väldigt goda kolacupcaksen. Om man gillar kola är det här något som jag nästan säkert kan säga att du kommer gilla. Det är väldigt mycket kolasmak på den. Själv gillar jag smaken av kola men inte de hårda godisarna som är kola men kolasås och chokladgodisar med kola gillar jag, och jag gillar dessa.

De kommer precis som de varm chokladcupcakesen ut boken "Söta dagar". Jag har dock valt att använda mig av en annan kolasås en den som står i boken. Jag gjorde egen kolasås och det funkade jätte bra det med. Den kolasåsen som var i både muffinsen och frostingen är hemmagjord och den som är på som dekoration är sedan man köper på flaska i en vanlig mataffär. Kan säga att jag dock föredrar den såsen man gör själv! Den var mycket godare och om jag ska ha den på glass eller liknande lägger jag helt klart gärna ner den extra tiden som det tar att göra egen mot köpa. För den var så mycket godare. Den som man köper är dock mycket lättare att ringla över så att det blir fint, det är därför jag använde den här.

För kolasåsen som jag använde så finns receptet HÄR.

Recept ca 18 cupcakes:

Muffins:

75 g rumsvarmt smör
2 ägg
3 dl strösocker
2,25 dl mjölk, standard
150 g kolasås
1 msk bakpulver
0,5 msk vaniljsocker
1 nypa salt
3,75 dl vetemjöl

Frosting:

8,5 dl florsocker
150 g smör
0,5 dl mjölk, standard
110 g kolasås

Sätt ugnen på 200 C.
Vispa med hjälp av en envisp ihop ägg, socker och smör så vit och poröst det går.
Blanda sedan i mjölken och kolasåsen med hjälp av en sked, rör om så det blandas en aning försiktigt.
Blanda i en annan bunke ihop de torra ingredienserna. Vänd sedan ner de här i den blöta smeten och se till att röra om återigen med en sked tills allt har blandats och det inte finns några klumpar kvar.
Fyll sedan muffinsformarna till två tredjedelar.
De ska nu gräddas mellan 15 till 20 min. De är klara när de fått färg och inte längre är kladdiga, det kan du känna med hjälp av en potatissticka.
Låt sedan muffinsen svalna.
Gör frostingen genom att blanda florsocker och smör med en elvisp. Se till så att allt blandas ordentligt.
Häll sedan i lite mjölk i taget och vispa på. Tillsätt till sist kolasåsen och vispa tills du får en fluffig konsistens på frostingen.
Bre eller spritsa sedan på frostingen på muffinsen.

// Emilia


Kommentarer
Mamsen

Söta och goda!

2012-03-04 @ 16:29:18
URL: http://pastamedpesto.blogg.se/
Anna

Vilka underbart goda cupcakes du bakat till vårt fredagsfika. Jag gillade varianten med vallmofrön och lime mest, även om jag är väldigt svag för choklad i alla former!

Tack vare dig fick jag lite inspiration till mitt egna cupcakes-bak nu ikväll.

Gillade särskilt idéen med småbrödsformar för då "orkar" man ta mer än en :-) Annars brukar jag knappt orka en i normalstorlek, men dessa minivarianter var ju hur söta och käcka som helst!

Kika gärna in på min sida, där finns en hel del mat-och bak och även lite cupcakes!



Ha de fint!

Anna

2012-04-03 @ 22:07:07
URL: http://anna-nazima.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0