Kolasås



Hej här kommer åter igen en bild på mina födelsedagsfika cupcakes och varför den här gången undra ni då? Jo för att nu hade jag tänkt att skriva upp receptet på kolasås som jag använde mig av när jag gjorde mina kolacupcakes.

Jag kan säga att jag tyckte att det här receptet var jätte gott. Som jag skrev tidigare var det mycket godare än vad den kolasåsen som vi hade köpt va. Det som man får tänka på när man gör kola är att det ganska lätt kan koka över, så använd en större kastrull än vad du tror att du behöver. Min kola koka såklart över den här gången men lyckades som tur va få spisen riktigt ren och fin snabbt ändå så var som tur är inte så stort problem den här gången.

Ikväll blir det kalas för min släkt och till det har jag bakat en cheescake så vi får se om den kommer ut på bloggen imorgon eller någon gång i veckan. Hoppas dock på att det ska vara riktigt god, tycker nämligen att den ser ut att vara det.

Recept ganska mycket kolasås:

2 dl grädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
1 msk vaniljsocker

Börja med att blanda grädde, sirap och socker i en kastrull. Koka sedan upp det här och sänk då värmen. Låt det sedan stå och koka cirka fem minuter, gärna lite till.
Låt sedan såsen svalna.
Tillsätt sedan vaniljsocker. För att undvika klumpar sikta gärna ner det.

// Emilia
Trackback
RSS 2.0