Muffins med kaka i

 
 
 
Hej jag har väldigt länge velat gör muffins med hela kakor i. Jag har nämligen kollat in en amerikansk sida där de har flera recept och förslag på det här. De har dock inte blivit att jag har gjort den tidigare, det är ju så mycket annat som jag vill pröva på också och då har detta inte blivit det jag valt att göra. Jag har dock sedan innan prövat på att ha kaksmulor i muffinsen och det blev bra.
 
Man kan till dessa egentligen ha i vilken sorts kakor som man vill. Det man dock ska tänka på är att ha kakor med chokladfyllning i. De kakorna som jag hade nu var vanliga, vita eller ljusa, kakor med bara lite choklasås i. Jag tror dock det blir bättre med kakor som har lite mer fyllning i. Skulle rekommendera kakor som oreo eller ballerina kladdkaka. Jag har till det här receptet använt mitt recept för vanliga muffins.
 
Det man kan tänka på när man gör det här är att det bli någre fler muffins än när man gör vanliga. Det här är ju för att kakan i muffinsen faktiskt tar en hel del plats.
 
Recept ca 22 muffins:

225 g smör
4 ägg
2,5 dl strösocker
3,75 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver 
2 tsk vailjsocker
 
22 st kakor med fyllning, exempel, oreo eller ballerina kladdkaka

Börja med att värma ugnen till 175 C.
Smält nu smöret.
Vispa sedan ägg och socker poröst med hjälp av en elvisp.
Tillsätt sedan det smöret och rör lite så att allt blandas.
Blanda i en annan bunke ihop de torra ingredienserna och vänd sedan ner dem i äggblandningen och rör om försiktigt med en sked.
Lägg ut muffinsformarna på muffinsplåten och lägg en kaka i varje form på botten.
Fyll muffinsformarna till två tredjedelar smet och grädda i ugnen ca 20 minuter, de ska inte vara kletiga alls när de är klara.
Låt sedan dom svalna på ett galler.

// Emilia


Kommentarer
Marja - Baka Sockerfritt

Vilken rolig idé! Både snyggt och gott :)

Svar: Tack :) roligt att pröva något nytt också.
Emilia Andersson

2012-09-21 @ 21:21:49
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0