Morotstårta






 
 
Hej på er. Jag gjorde en tårta till min lilla systers kalas också och inte bara till henne på morgonen. Jag har precis köpt en bok som jag tyckte var väldigt fin. Jag gillar att köpa bakböcker och kokböcker med bra bilder i, bilderna är för mig nästan halva grejen för att lyckas få någon inspiration. Boken heter "Lomelinos tårtor" och är skriven av Linda Lomelino. Tårtorna är ganska varierade men mer tårtor för mig än vanliga och klassiska tårtor som jag inte gillar så mycket.
 
Den när tårtan var ivarjefall ganska lätta att göra och tog inte så jätte lång tid. Den blev även väldigt saftig och god att äta så kan verkligen rekommendera er att göra den. Det som jag kan tycka var lite för lite av var frostingen. Jag är van att ha ganska mycket frosting, fluff, grädde och liknande i mina tårtor och det var väldigt lite här i. Så jag valde här att lägga till lite frosting. För så mycket som jag vanligen brukar ha behövs inte men lite till hade varit gott.
 
Jag måste även säga att det var väldigt svårt att ta kokos på kanterna av tårtan. Jag tyckte jag fick till det ganska bra men är inte riktigt nöjd endå. Tårtan ska även i grundreceptet byggas mer på höjde. Då jag dock inte hade formar så jag kunde göra bottnar på det sättet, gjorde jag så här istället och det funkade perfekt.
 
Recept ca 10 bitar:
 
Botten:
 
150 g smör
3 ägg
1,5 dl strösocker
1,5 dl muscadosocker, ljus, och packa måttet hårt
1 tsk vanlisocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1,5 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
250 g morätter
100 g valnötter
1,5 dl äpplemos
 
Frosting:
 
150 g smör, rumsvarmt
400 g philadelphiaost
5,5 - 6 dl florsocker
1,5 tsk vaniljsocker
 
Kokos
 
Sätt först ugnen på 150 C.
Smält sedan smöret
Vispa ihop äggen, båda sockersorterna ocg vaniljsockret med en elvisp så det blir vit och poröst.
Blanda sedan i en annan bunke ihop de torra ingredienserna.
Nu ska du med en sked börja med att blanda i smöret i äggsmeten. När det är i så häller du sedan i den mjölblandningen då har gjort.
Riv sedan morötterna fin, skala självklart först!
Hacka sedan nötterna till den storlek du vill ha dem.
Häll nu i morötterna, valnötterna och äpplemoset i smeten som du har.
Smörj och bröa en form, jag använde 25 cm i diameter.
Häll i smeten i formen.
Grädda sedan kakam cirka 50 min i ugnen.
 
För frostingen börjar du att vispa samma smör och philadelphiaosten.
Sedan häller då i florsockret och vaniljsockret, vispa det här så det blir blandat.
Ställ nu in det här i kylen ett tag så den får stelna lite.
 
Dela nu botten två gånger, så vi får tre bottnar.
Lägg första delen på ett tårtfart och bre sedan på med frostingen.
Gör nu samma sak med nästa lager.
När du kommer till sista lagret lägg den bottendelen upp och ner för att tårtan ska bli finare.
Bre sedan på frosting på tårtan, både på kanterna, ovanpå och runt om. Se till att få en ganska jämn och slät yta.
Strö till sist kokos på kakan så det blir jämt och fint.
 
// Emilia


Kommentarer
Josefin

Väldigt fina och goda tårtor du gjorde till mig på min födelsedag, plus den fina resan, taack bästa syster! <3

Svar: Bra att du gillar det jag ger dig :) Försöker ju göra mitt bästa för att klura ut nått bra.
Emilia Andersson

2012-09-16 @ 14:25:36
URL: http://pastamedpesto.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0