Dumlekladdkaka

 
Hej här kommer ett recept på en väldigt god kladdkaka som vi, eller rättare sagt jag, nyss har hittat. Den var dock så god att det blev två helger i rad som jag gjorde den. Det är väl dock så att de flesta kladdkakorna som man gör är väldigt goda. Att jag säger så här kan ju bero på att jag älskar choklad också och då är ju kladdkaka helt perfekt.
 
Till den här kladdkakan tycker jag och mamma att grädde passar bäst. Jag tycker alltid grädde passar bäst men mamma vill ha glass ibland. Jag skriver här i receptet att det ska vara dumle men det går lika bra med vilken annan typ av liknande godis. Självklart kan man även göra den utan godis i men den blir väldigt god med den här lite sega kolasmaken. Jag har även i hela dumlekolor eftersom man då känner smaken bättre, vill man dock ha i delade går det lika bra med de är då svårare att känna smaken av.
 
Recept 1 kladdkaka
 
125 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
0,75 dl kakao
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 påsedumle
 
Börja med att sätta ugnen på 200 C.
Smält sedan smöret.
Vispa ägge och socker med en vanlig visp. Det ska bli lite större men behöver inte bli vitt.
Häll först i smöret i äggblandingen. Tillsätt sedan de torra ingredienserna och rör om så att allt blandas och blir en jämn smel.
När allt har blandats lägger du i dumlekolorna och rör runt lite till.
Smörj och bröa en form.
Häll smeten i formen och grädda kakan i mitten av ugnen mellan 25 till 30 min.
Låt kakan svalna lite innan ni äter den men den är som godast när den är lite varm.
 
// Emilia


Kommentarer
Mamsen

Den här var farligt god.

2012-10-15 @ 20:46:41
URL: http://pastamedpesto.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0