Josefins morgontårta





Hej tänkte bara skriva in det här receptet eftersom min syster som har gjort designen här på bloggen har valt att ta med den här som bild. Det här är ingen speciellt fin tårta eller liknande men den är lite speciell för det är den FÖRSTA tårtan som jag har gjort. Jag tycker inte just att tårtor är det godaste som finns därför har jag inte hållt på med det innan. Även om den här tårtan inte är den finaste som ni har sett så var det faktiskt väldigt god för att vara en tårta. Så jag var självklart ganska nöjd med mig själv. Även min syster som tårtan var till blev väldigt nöjd så det blev ganska lyckat.

Nu är det så att hon fyller år i september så det var ett tag sedan jag gjorde den här tårtan, men då jag inte bakat något nytt det senaste så tyckte jag det passade bra med lite annat. Så att ni kan få något gott att titta på ivarjefall. Har som jag skrev innan fullt upp för tillfället och nu när tentan är avklarad så blir det en vecka borta med skolan. Och nu först en helg nere hos bästa kompisen. Hoppas ni har det bra alla bloggläsare!

Recept ca 4 bitar:

Botten:

2 ägg
0,75 dl strösocker
0,5 dl vetemjöl
0,25 dl potatismjöl
0,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 C.
Börja med att skilja äggvitan och äggulan.
Ta sedan äggvitan och blanda ihop den med sockret. Vispa ihop dessa med en elvisp tills det blir ett stadigt, vitt skum.
Vänd sedan ner äggulorna i skummet och rör om försiktigt med en sked.
Blanda i en egen bunke ihop de torra ingredienserna. Och sikta sedan dessa över smeten och blada åter försiktigt så att smeten fortfarande är fluffig.
Smörj sedan en form på 16 cm i diameter med smör och kokos. Häll ner smeten i den här formen och grädda i nedre delen av ugnen i 20 - 30 minuter. Här kan du använda en potatis sticka och känna om den är klar, den ska nämligen vara helt torr.

Geishafluff:

3 dl visprädde
150 g Geisha

Värm här upp grädden, den ska dock ej koka. Lägg sedan ner bitar av Geisha i den varma grädden och se till att den smälter. Se sedan till att allt blandar sig bra.
Låt den nu stå och svalna. Ställ sedan in den i kylen under natten.
Sedan går den bra att vispa som vanlig grädde.

Tårtan:

Jag började med att dela tårtbotten i tre delar.
Sedan tog jag och bredde hallon blandade med socker på första delen och fyllde sedan på med Geishafluffen.
Sedan så gjorde jag samma sak med ett nytt lager. Alltså på med ny botten bre på hallon balndat med socker och sedan på med Geishfluffet.
Lägg nu på sista delen som ett lock på tåratan.
Till sist så la jag på färdigkavlad marsipan men man kan göra som man vill med dekoration.

// Emilia



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0