Favorit kladdkakan





Hej jag har kanske inte varit jätte duktig med mitt bloggande det sista men det beror på att jag håller på med så mycket annat. Eftersom det här är något som jag bara gör för att de är lite kul så får det därför komma i andra hand. När jag har mycket att göra blir det självklart också så att jag inte bakar så mycket heller så det passar ju bra ihop då. Ni ska dock nu få receptet på min mammas klassiska kladdkaka, vilket är den som vi tjejer i familjen tycker är världens absolut godaste kladdkaka, det kan kanske kompensera upp att jag inte är så aktiv här just nu!

Den här kladdkakan har vi alltid ätit, eller jag tycker det känns som om vi alltid har gjort det ivarjefall. Vet inte när mamma började att göra den eller så men kommer ihåg att vi åt den när vi var små. Det finns ju en hel uppsjö av kladdkakor idag. Jag har själv prövat göra en hel del olika. Jag kan säga att de flesta är riktigt goda eftersom jag verkligen älskar choklad. Jag tycker dock fortfarande att den här är bäst.

Jag har varierat den här genom att blanda i lite olika saker ibland om jag känner för det. Här kommer de olika sakerna jag prövat att ha i. Och alla har varit goda att ha i också ska sägas:
Mjölkchoklad bitar
Vitchoklad bitar
Mörkchoklad bitar
Hasselnötter
Sötmandel
Mini marshmallow

Som ni ser kan man alltså pröva att ha i den mesta. Det som är när det gäller chokladen är att man får räkna med att den kommer att smälta även om man har i stora bitar eftersom man har kakan inne så länge i ugnen.

Det finns inte bara många olika sätt man kan göra kladdkaka på även vad man ska ha till kan variera väldigt mycket beroende på vad man tycker. Jag gillar att ha grädde till den mest. Glass är ju också väldigt vanligt, då skulle jag säga vaniljglass, jag har inte sett någon äta något annat än vaniljglass till. Det som är bra är dock att det funkar helt perfekt att äta den bara som det är!

Recept kladdkaka:

2 ägg
3 dl strösocker
150 g smör
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175 C.
Börja med att vispa ägg och socker vit och poröst med en elvisp.
Smält sedan smöret.
Blanda i de torra ingredienserna i smöret och rör ihop dem.
Häll sedan i de torra ingredienserna i äggblandningen och se till att allt blandas.
Bröa sedan en form med kokosflingor. Häll i smeten i den här.
Grädda sedan i mitten av ugnen i 25 - 40 min beroende på hur kladdig du vill ha den. 30 min brukar vara ganska bra tycker jag.

// Emilia


Kommentarer
Mamsen

Jag vispar ju aldrig äggen, utan rör med sked, men det blir bra vilket som, din var iallafall kanongod ;)). TACK!

2012-05-31 @ 11:00:03
URL: http://pastamedpesto.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0