Chokladcupcakes med smörkrämsfrosting







Hej här kommer ett till recept på muffins som har smörkrämsfyllning på sig och alltså bildar cupcakes. Jag gillar ju att pröva på lite nya recept då här körde jag två recept som jag gillade väldigt mycket och blandade ihop dem, det blir ju inget annat än bra alltså. Anledningen till det här baket var att tacka de personerna som jag har haft som referenser hela våren, när jag sökt sommarjobb och de har verkligen varit jätte snälla som orkat med alla de personer som har ringet. Jag har nämligen varit väldigt bra på att söka jobb och kommit till ganska många intervjuer.

Jag slängde ihop dessa på söndagen mellan jag kom hem från min kompis och innan jag skulle åka iväg med skolan. Så som ni förstår har jag inte haft så mycket tid att lägga upp något inlägg om det innan nu. Men en vecka efter tycker jag är bra gjort. Kan säga att jag faktiskt hade det bra på min skolresa, eller vad man kallar det när man går på universitetet. Mycket att göra hela tiden men roligt att kunna umgås med alla lite mer än vad man brukar.

Ska se hur mycket jag hinner baka nu. Jag har just nu inte jätte mycket i skolan men går långa dagar och har ganska mycket annat att gör också. Plus att det är så att våran frys är ganska full. Men när jag får möjlighet till mer bak blir det självklart det!

Recept ca 16 cupcakes:

Muffins.

2 ägg
2,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 dl kakao
125 g smör
1,75 dl mjölk

Frosting:

115 g smör, rumstempererat
250 g florsocker
2 tsk kokande vatten
2 tsk vaniljsocker
2 tsk apelsinskal, finrivet

Sätt ugnen på 175 C.
Börja med att vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vit och poröst med en elvisp.
Blanda sedan ihop de torra ingredienserna i en egen bunke.
Smält även smöret och när det är helt smält ta av det från plattan och tillsätt mjölken.
Häll sedan mjölk och smörblandningen i äggblandningen och rör försiktigt med en sked.
Tillsätt sedan de torra ingredienserna och rör återigen försiktigt med en sked.
Fyll sedan muffinsformarna två tredjedelar.
Grädda sedan i ugnen i cirka 20 minuter. De ska vara torra när de är klara, pröva med en sticka och se att den är helt torr.
Till frostingen börjar du med att vispa upp smöret och tillsätta lite florsocker i taget. Tillsätt sedan vaniljsocker och de rivna skale och vispa igen så allt blandas.
Tillsätt sedan vattnet.
När muffinsen är kalla kan du sedan spritsa eller bre på frostingen på dom.

// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0