Linsbiffar med jordnötter



Tråkigt nog lyckades jag inte komma ihåg att ta en bild på biffarna... Jag vet att jag lovat bild till varje recept så fy på mig! Men för att inte tråka till det för mycket får ni här en bild på min födelsedagsblomma jag fick av mina kompisar. Och lovar bild till nästa gång!

Hej nu får ni något som inte kommer vara så vanligt att jag väljer att lägga ut på bloggen nämligen recept på en maträtt eller ivarjefall en del av en maträtt. Jag har egentligen inte tänkt lägga ut recept på mat men de här biffarna var så goda att jag är tvungen att göra det. De är vegetariska, jag är nämligen vegetarian och när jag då hade kalas förra veckan och skulle bestämma mat valde jag då självklart också något vegetariskt eftersom det är den maten som jag äter. Det som var bra med de här biffarna var att alla gillade dem! Även de som brukar vara lite skeptiska till vegetarisk mat annars. Det är ett bra betyg det!

Biffarna fick även en bra konsistens och smak samtidigt. De höll även ihop sig bra när man hade stekt dem, det kan annars ibland vara lite svårt med vissa typer av biffar som är vegetarisk men de här biffarna var alltså bra på alla sätt.

Som ni kan se i alla mina recpet så äter jag mjölk, ägg och liknande. Jag är alltså inte vegan inte bara vegetarian och set jag inte äter är allt kött, fågel, fisk och skaldjur. Då det kommer ut recept på bloggen på mat så ska jag se till att det bara blir vegetariska eftersom jag tycker att folk ska prova det lite mer, vi äter för mycket kött i västvärlden. Det kan jag säga både med tanke på djur och miljö. Ni skulle här kunna få en lång utläggning om varför vi inte ska äta så mycket kött från djursidan, miljösidan, befolkningssidan och liknande men ska inte plåga er med det, det är mitt intresse och utbildning. Så det kan vara bra att tänka på det ibland och prova på lite nya recept som är vegetariska även om du är skeptisk.

Till det här så hade vi rotfruktsgratäng, vilket jag tycker kan vara lite roligt och varierande mot att bara äta vanlig potatisgratäng. Vi hade även två olika typer av sallader, en tomatsås som var hemma gjord, en cream fresh sås med vitlök och sweet chilli och även mina foccacia som jag har skrivit receptet på innan.

Recept 4 personer:

2 dl gröna linser
0,5 dl vatten
1 gul lök
0,5 dl saltade jordnötter
0,5 dl potatismjöl
1 tsk örtsalt
2 krm svartpeppar

Börja med att skölja linserna. Lägg sedan ner dem i kokande vatten och låt de koka 15 min, de ska då vara mjuka men samtidigt ha kvar lite tuggmotstånd.
Sila sedan av vattnet från de kokade linserna.
Mixa linserna och tillsätt lite vatten i taget. Du ska få en fast konsistens men den får inte vara helt slät.
Skala och hacka löken. Hacka även jordnötterna grovt. 
Blanda nu ihop den hackade löken, hackade jordnötterna, potatismjölet, örtsaltet och pepparen med linsfärsen. Se till så att allt blandas.
Forma sedan åtta biffar och stek dem i smör. De ska stekas cirka 3 minuter på varje sidan.

// Emilia 


Kommentarer
Chalotte

Awesome! Lägg upp fler recept på vegetarisk mat :)

2012-06-03 @ 15:27:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0