Grundmusli





Hej nu har varit jätte dålig på att skriva. Jag måste dock säga att det beror på att jag har haft ganska mycket annat att göra. Vi hade tenta igår och veckan innan det är man inte så sugen på att försöka göra massa andra saker utan man försöker plugga så gott man kan ivarjefall. Så är det dålig uppdatering här beror det nog ofta på just det att jag snart har tenta. Självklart kan det också bero på annat. Vissa perioder kommer det ju inte bli så mycket bak heller så då blir det lite svårt med inläggen.

Nu tänkte jag dock lägga upp lite olika saker som jag faktiskt har hunnit med att baka eller göra trots att jag har haft tankar på mycket annat. Jag börjar idag med ett recept på musli. Den här gjorde jag för att jag senare skulle göra smulpaj av den. Det receptet lägger jag upp efter detta.

Som ni kommer se när ni läser recpetet här nere så är det väldigt likt det receptet på musli som jag har gjort innan. Det som skiljer här är mest att jag har använt mer havregryn och mindre av frön och nötter. Detta beror på att jag när jag äter musli äter väldigt mycket. Jag brukar nämligen bara äta musli och fil till frukost och för att jag inte ska bli hungrig så snabbt så krävs det en del musli. På det här sättet så blir det billigare för havregryn är det som är billigast av det jag använder mig av.

Jag har även i det här recpetet valt att vara lite mer onyttig än vad jag var förra gången som jag gjorde musli. Tog nämligen på en del flytande margarin den här gången. Det är dock något som man kan ta bort om man inte vill ha, det kommer jag nog att göra för det mesta men det kan vara roligt att pröva lite olika. Dock rekommenderar jag att man alltid smörjer formen med margarin eller smör. 

Jag har denna gång valt att låta vårgårda riset få stå i en egen bytta brevid för att det blandar sig väldigt dåligt med muslin då det är så lätt. Det gör att man nu istället kan strö lite över när man har tagit sin musli. Man kan även variera sig och äta med och utan.

Tänk på att exakta mått inte är så viktigt!

Recept långpanna med musli:

1 l fiberrika havregryn
5 dl rågflingor
1,5 dl cocos
0,5 dl hasselnötter
0,5 dl sötmandel
0,5 dl valnötter
0,5 dl pumpafrön
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl linfrön

Margarin (eller smör) att smörja med och strö över

Börja med att sätta ugnen på 125 C.
Smörj sedan en långpanna rikligt med smör eller margarin.
Häll sedan i alla ingredienserna i långpannan.
Häll på flytande margarin eller smält om du inte har flytande. Här tar då så mycket du vill ha själv.
Låt vara i ungen cirka 30 min. Ta ut den och rör om minst fem gånger, annars kommer muslin att brännas.

// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0