Focaccia





Hej här kommer receptet på bröd som vi hade på mitt kalas i lördags. Det var dock inte jag som bakade de här utan min mamma. Jag stod endast för att välja ut dem, välja vilka smaker som de skulle ha och också det viktigaste, dekorationen. De här bröden tycker jag är väldigt goda. De är perfekta som matbröd. Jag tycker om focaccia för att man kan ha på saker så de blir lite som pizzor även om det inte alls är samma sak. Även oljan som man häller på gör att de blir riktigt goda. Det är inte bara jag som gillade dessa på kalaset utan de var många andra som sa att de var riktigt goda också.

Man behöver inte till den här typen av bröd ha smör eller liknande om man inte vill utan de funkar bra att bara äta delade. Jag kan äta lite olika beroende på vad det är jag känner för stunden. De passar dock inte så bra som exempelvis frukostbröd tycker jag, utan mer till mat och liknande.

Det receptet som jag ger här är efter de två smakerna som ni ser på bilderna. Det är dock så bra med de här att man kan välja vilken smak man vill efter vad man tycker om eller vad man känner för. Man kan även ta så lite man vill på eller ganska mycket om man tycker det är godare.

På mitt kalas så gick det åt två bröd på nio personer. Jag har dock ändå skrivit receptet på fyra bröd eftersom man då kan använda sig av en hel jäst iställer för en halv. Vi bakade på en hel jäst och frös in bröden som blev över, vilker gör att man har goda bröd även någon gång när man inte orkar baka. Var inte rädda för att frysa in saker, det mesta smakar gott även om det varit fryst!

Förslag på smaker av dekorationer/smaksättning:
Tomat och basilika
Rödlök och svarta oliver

Recept 4 bröd:

50 g jäst
6 dl ljummet vatten
1 dl olivolja
4 msk honung
1 msk flingsalt
14-16 dl vetemjöl

Olivolja till plåten

Smaksaker/dekoration på
Olja på
Flingsalt på

Smula jästen i en bunke och blanda ut den med det ljumma vattnet, olivoljan, honungen och flingsaltet. Se till så att all jäst löser sig.
Tillsätt sedan lite vetemjöl i taget och arbeta så du får en jämn deg som inte är kladdig men använd heller inte för mycket mjöl. När du fått i allt mjöl knådar du degen några minuter.
Låt sedan degen jäsa cirka 45 min under en bakduk/handduk.
Innan du bakar ut bröden sätt ugnen på 225 C.
Baka sedan ut bröden genom att ta degen på mjölat bakbord och dela den i fyra delar.
Knåda sedan varje del och forma dem till bollar. Lägg sedan bollarna på en oljad bakplåt med bakplåtspapper (de kan ligga två och två per plåt) och platta dem till cirka 1,5 cm.
Låt sedan de jäsa under en bakduk/handduk i cirka 30 min.
När de nu har jäst tar du de smakerna du vill ha exempelvis lök, tomat och oliver. Fördela sedan dem jämt över brödkakorna och tryck sedan ner dem i det jästa brödet med hjälp av fingrarna så de blir som små hål.
Ringla sedan över olja och strö på flingsalt.
Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 min.
Låt sedan svalan på ett galler gärna under bakduk eller handduk, men tänk på att de är oljiga så ett bakplåtspapper mellan kan vara bra.

// Emilia

Trackback
RSS 2.0