Chokladcupcakes med smörkrämsfrosting







Idag har jag jag haft storbak här hemma. Min mamma bad mig att baka något som hon kunde ta med sig till sitt jobb i morgon. Jag valde då att göra de här cupcakesen eftersom det inte bara blir ren choklad utan både smörkräm och choklad. Hon behövde så många att jag har fått göra en tredubbel satts så jag har fått ta in och ut mycket plåtar ut ugnen idag. Jag har dock haft en helt ledig helg utan massa plugg eller liknande så det är jätte roligt att kunna få baka lite då.

Som ni kan se på bilderna så blev det ganska många. Jag tyckte det var väldigt roligt att få baka så mycket, för har inte gjort det innan. Det var dock ganska svårt att få blandat en sån stor smet, men lyckades tillslut.

Jag måste säga att jag inte har hunnit att smaka på dem här nu när jag skriver det här inlägget. Jag kör nämligen på att vara väldigt nyttig här ett tag och kan inte ens tänka mig att smak på dem. Det är då lite läskande när man står och bakar och inte kan smaka såklart. Jag är dock ganska van vid det och brukar faktiskt aldrig smaka på smet eller liknande utan om jag väll äta vänta tills de blir klara. Pappa fick dock vara den som provsmakade och han godkände dom.

Här nästan sependerat hela dagen i köket idag. Har som ni förstår bakat dessa. Jag har även hunnit med att laga wook som jag ätit till lunch och även gjort portioner av. Sedan har jag också gjort pastagratäng som jag har som prortioner. Till sist blev det att rosta liet vårgårda ris med kanel och lite margarin för att de skulle få en godare smak. Så har haft en riktigt bra dag i köket. 

Recept ca 15 cupcakes:

Muffins:

1 ägg
1 dl socker
125 g smör
2 dl mjölk, standard
1 msk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl
0,5 dl kakao

Frosting:

115 g smör, rumstempererat
250 g florsocker
2 tsk kokande vatten
2 tsk vaniljsocker
2 tsk apelsinskal, finrivet

Sätt ugnen på 175 C.
Börja med att vispa ägg och socker vitt och pösigt med en elvisp.
Smält sedan smöret. När det är helt smält ta av kastrullen från plattan och tillsätt mjölken.
Blanda sedan ner mjölkblandningen i äggsmeten och rör försiktigt med en sked.
Blanda i en annan bunke ihop de torra ingredienserna. Vänd sedan ner dem här i äggsmeten och rör om försiktigt så att allt blandas.
Fyll sedan muffinsformar med två teredjdelar smet.
Grädda i ugnen i cirka 20 - 25 min. De ska vara helt torra, pröva med en stricka.
Låt sedan svalna helt på ett galler.
Till frostingen börjar du med att vispa upp smöret och tillsätta lite florsocker i taget. Tillsätt sedan vaniljsocker och de rivna skale och vispa igen så allt blandas.
Tillsätt sedan vattnet.
När muffinsen är kalla kan du sedan spritsa eller bre på frostingen på dom.

// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0