Sverige småkakor











Hej här kommer som utlovat receptet på småkakor i Sverige färger. De var precis som muffinsen i Sverige färger till min kompis som tog studenten. Småkakor är nått som jag inte gör så ofta eftersom jag tycker att det är så himla jobbigt att få dem fina. Degen är antingen för lös eller för hår, vilket gör det svårt att få dem fina. Här är det ännu jobbigare när man använder två olika färger. Jag tycker dock att jag lyckades riktigt bra med de här och är nöjd.

Jag måste säga att de här blev väldigt stora för att vara småkakor! Men de smakade jätte gott så man kan se det som istället för att ta två stycken så räcker det med att ta en. För det var ungefär så stora som de blev. Receptet jag ger er är dock för den normala storleken om man säger så.

Dessa kakorna är bra att ha som grundrecept till jätta många olika typer av småkakor och kan jätte lätt smaksättas med det mesta. Småkakor är egentligen väldigt gott och gör man bara dem runda är de egentligen inte så svåra att göra. Jag tror jag borde ta och baka mer småkakor och lägga upp här på bloggen eftersom det här är första småkaksreceptet här! Det visar även på hur sällan jag bakar dem.

Recept ca 40 småkakor:

225 g rumsvarmt smör
5 dl vetemjöl
1 dl strösocker

Blå deg

2 tsk vaniljsocker
Några droppar blå karamellfärg

Gul deg

Citron skall
Några droppar gul karamellfärg

Börja med att ställa fram smöret i tid så att det är riktigt mjukt!
När smöret har stått framme ett tag och blivit helt mjukt kan man blande det med socker och vetemjöl med hjälp an en gaffel eller fingrarna så man får en deg av det hela.
När degen är jämn och riktigt blandad delar man den i två delar.
Ena delen färgar du blå och tillsätter vaniljsocker till. Blanda här mycket så att den får en jämn blå färg.
Till den andra delen tillsätter du gul karamellfärg och citronskal. Här är det också viktigt att blanda för en jämn färg.
Ta sedan två bakplåtar med bakplåtspapper på och gör fem långa rader av gul deg på ena och blå deg på andra. Platta till dessa och gör de lika breda som kakorna ska vara sedan nr du sätter ihop dem. Kakan ska vara cirka 4 -5 mm tjock. Sätt sedan plåtarna kallt en stund.
Sätt nu ugnen på 200 C.
Nu ska du sätta ihop kakorna som på bilden alltså två gula och två blåa delar på varje kaka. De ska vara början på ett rutmönster de ligger i.
De ska sedan in i ugnen cirka 12 min.

// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0