Sverige muffins








Hej här kommer ett roligt recept som jag har bakat i helgen. Jag hade nämligen en kompis som tog studenten i fredags och skulle ha sitt studentfirande på lördagen. Min present till henne blev då en studentskål med dessa muffinsen och även småkakor, med allt som gick i blågult. Kan dock säga att jag var väldigt trött, på grund av en jobbig förkylning, på lördagen och skulle även jobba natt den natten så var helt slut när jag bakat klart och gick och la mig direkt efter.

Jag vet inte om muffinsen ser ut att vara så himla goda med sin konstiga färg men kan säga att de smakar helt som vanligt. Det är en sak som är bra med karamellfärg, man kan få fram massa konstiga färger på saker som ändå smakar jätte gott.

Nu vet jag att de här med Sverige tema passar väldigt bra nu när det är EM i fotboll. Jag måste dock påpeka att jag inte tycker det är speciellt intressant med detta evenemang! Vi överskattar alltid vårat lag och fotboll i allmänhet tycker jag inte är så roligt. Men vill ni ha något att baka om ni ska ha EM kväll passar de här dock jätte bra.

Det är viktigt när man gör en sådan här blandning med färg att se till att inte blanda färgerna när man häller i dem i formen. Det samma gäller ju tigerkaka eller tigermuffins. Den här smeten är dock ganska här vilket gör det lätt att inte blanda dem.

Receptet på småkakorna kommer om någon dag!

Recept ca 15 muffins:

225 g rumsvarmt smör
4 ägg
2,5 dl strösocker
3,75 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver 

Färg blå 

2 tsk vaniljessens
Några broppar blå karamellfärg

Färg gul

Citron skal
Några droppar gil karamellfärg

Börja med att värma ugnen till 175 C.
Vispa sedan ägg och socker poröst med hjälp av en elvisp.
Tillsätt sedan det rumsvarma smöret och vispa lite till så att allt blandas.
Blanda i en annan bunke ihop de torra ingredienserna och vänd sedan ner dem i äggblandningen och rör om försiktigt med en sked.
Dela nu smeten i hälften och häll över den andra delen i en annan bunke.
Blanda sedan i blå färg och valiljessens i den ena halvan. Och se till att blanda runt så den får en jämn och blå färg.
I den andra delen tillsätter du cirtonskal och gul karamellfärg. Samma sak gäller här med att blanda runt så den får en jämn färg.
Fyll muffinsformarna med två tredjedelar smet, ta här gul och blå om vartannat så att den blir lite olikfärgad. Du kan även försiktigt dra med en gafell eller kviv när du fyllt upp muffinsformen så den får lite mer blandad färg. Viktigt är dock att inte röra runt för då förstör du färgerna. Grädda i ugnen ca 20 minuter, de ska inte vara kletiga alls när de är klara.
Låt sedan dom svalna på ett galler.

// Emilia



Kommentarer
Mamsen

De var jätte-goda! Tack

2012-06-13 @ 20:39:18
URL: http://pastamedpesto.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0