Majsbröd + falska sniglar





Hej här kommer det första receptet från fredagens tre rättersmiddag, det är förrätten. Huvudrätten och efterrätten har ni redan fått så kommer med länkar till dem senare i veckan hade jag tänkt.

Det här är en av de lättaste typerna av förrätt som finns tycker jag. Bara för att den är lätt gör dock inte att den är mindra god. Den är verkligen jätte god tycker jag som älskar champinjoner och vitlökssmör. Det är dock en smak som de flesta gillar så verkligen en väldigt bra förrätt. Man får dock inte glömma något som är väldigt viktigt här ock det är att doppa brödet i vitlökssmöret. Gör mycket vitlökssmör för det är så himla gott att bara sitta och doppa sitt bröd i det.

Det är inte så att man behöver ha just det här brödet till det falska sniglarna utan jag valde detta den här gången för att det gick så snabbt att göra när det inte behövde jäsa. Det går lika bra med de flesta andra bröden till också. Så välj vad du känner för eller vad du har hemma.

Den här gången valde jag även att ha med lite haricoverts till champinjonerna. Det är något som jag inte haft tidigare men tyckte det kunde vara gott med lite olika grönsaker till och det var det. Man kan alltså ha med eller utan haricoverts beroende på vad man själv vill. Det är säkert så att nån annan grönsak också passar jätte bra att ha i men det har jag inte prövat.

Majsbrödet var första gången jag prövade och det smakade mycket bättre än vad jag trott. Jag är nämligen inte så förtjust i bröd med bakpulver annars men det här var verkligen riktigt gott. Man kan även ha i hela majskorn i brödet om man vill. Vi hade dock inga hemma så det fick bli att vi klarade oss uta och det funkade bra det med. Så gör vad ni känner för på den punkten.

Recept falska sniglar 4 personer:

16 st Champinjoner
Ca 40 g smör
2 - 3 klyftor vitlök
1 nypa örtsalt

Först sätter du ugnen på 200 C.
Börja med att lägga upp cahmpinjonerna i en ugnsäker form.
Blanda sedan till vitlökssmöret genom att blanda ihop alla ingredienserna som ska i det. Se till att det blandas ordentligt.
Lägg sedan vitlökssmöret på champinjonerna.
Låt sedan stå i ugnen i cirka 20 min.
Klara att servera.

Recept majsbröd 8 bitar:

3,5 dl vetemjöl
1 dl polenta (majsmjöl/majsmgryn)
0,5 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
50 g smör
2,5 dl filmjöl

Sätt först ugnen på 200 C.
Bröa där efter en rund form med en diameter på cirka 23 cm. Antingen med smör och polenta eller med smör och ströbröd.
Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål.
Smält sedan smöret. Häll när smöret är smält även i filmjölken, efter du tagit bort kastrullen från plattan.
Blanda sedan i vätskan i de torra ingrediensern och se till att det blandas väl.
Häll sedan över det i formen och bred ut den i hela formen.
Grädda cirka 30 min i ugnen. Den är klar när den fått färg och en prosticka i den är tott när man tar upp den.

// Emilia
Trackback
RSS 2.0