God morgonfrallor





Hej jag hade en väldigt produktiv fredag när det gällde matlagning och bakning. Blev tre rätters middag för mig och mina kompisar. Dock rätt lätta rätter men ändå det är inte många som får det. Sedan satte jag även denna deg på fredag kväll så vi fick färska frallor till frukost på lördags morgonen. Det är så himla gott med färska frallor eller färskt bröd på morgonen och det är extra mysigt när hela huset luktar nybakat på morgonen. Så man borde helt enkelt göra det här oftare!

De här frallorna är perfekta att göra kvällen innan och ha stående i kylen under natten, vilket gör att det faktiskt går att få bröd som är nybakt till frukost. Jag gillar när det är grova frallor vilket gör att jag hade i grovt rågmjöl til en ganska stor del. Kankse inte låter så mycket med 1/3 men med mer så kan brödet få lite svårt att jäsa. Men vill man ha större andel vetemjöl i funkar det också bra.

Jag har inte haft något på frallorna men vill man att de ska ha lite frön på sig så funkar det ju bra med solrosfrån, sesamfrön och liknande. Det gör att man även kan variera de lite i hur de ser ut. Man kan även variera lite i storleken på frallorna om man vill. Jag hade ganska bra storlek tycker jag. Men vill man göra dem i samma storlek som i en affär får man mycket färre än vad jag fick när jag gjorde dem. Ändrar man storlek är det dock viktigt att tänka på att tiden i ugnen också ändra. Större behöver längre tid och även lite lägre temperatur, för att inte bara få färg på utsida och sedan vara degiga i mitten.

Hoppas nu att några av er får lite inspiration till att ställa er och baka till nästa helg nu!

Recept 24 frallor:

1 paket jäst (50g)
6 dl kallt vatten
5 msk olja
4 msk sirap
2 tsk salt
6 dl grovt rågmjöl
10 - 13 dl vetemjöl

Smula degen i en bunke. Häll sedan på lite av del kalla vattnet och rör om tills all jäst har löst sig.
Tillsätt sedan resten av vattnet, oljan, sirapen och saltet. Blanda ihop det här så gott som går
När du ska tillsätta mjölet börja med rågmjölet och blanda ihop det med vätskan med hjälp av en elvisp. Fortsätt sedan att fylla på med vetemjölet, lite i taget så du märker när degen börjar släppa från bunken, då är det tillräkligt med mjöl.
Forma sedan degen till 24 bullar som du lägger på en plåt med bakplåtspapper. Täck sedan med bakduk eller handduk och ställ in plåtarna i kylen för att jäsa över natten.
På morgonen efter ta fram plåtarna och ställ på bänk fortfarande med duken över sig. 
Sätt ugnen på 250 C.
När ugnen har fått upp värmen ska bullarna gräddas i 10 minuter. Tänk på att använda varmluftsugn om du har två plåtar inne samtidigt.
Låt sedan svalna på galler.

// Emilia



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0