Valnöts- och rågfrallor



Min mamma fyllde år den 8 januari och önskade sig frukost på morgonen. Eftersom jag är så morgonpigg och vaknade redan vid halv sju så tänkte jag att jag kunde gå upp och baka bröd till frukosten, eftersom det är något av det lyxigaste man kan få till frukost.

Jag tycker det är roligare att baka frallor än och baka en limpa och jag vet att han gillar valnötter mycket på grund av det så valde jag det här brödet. Orginalreceptet skulle dock ha torkade fikon eller russin också vilket jag valde att inte ha i eftersom jag själv inte tycker det är så gott i bröd.

Recept till 20 frallor:

1 dl hackade valnötter
ca 12 - 14dl rågsikt
1 tsk salt
5 dl ljummet vatten
2 msk matolja
2 msk sirap
50g jäst

Börja med att blanda ihop de hackade valnötterna, rågsikten (börja med ca 10 dl) och saltet.
I en annan bunke blandar du det vattnet du ljummat med jästen och ser så att den löser upp sig. Efter det så tillsätter du matoljan och sirapen. 
När det här är blandat häller du i mjölet och blandar det med matberedare eller elvisp. Tillsätt sedan mer mjöl tills du tycker det blir en fast deg som precis släpper från kanterna.
Låt degen jäsa 30 min under handduk.
Ta sedan upp degen och arbeta den på mjölat bakbord. Forma sedan till 20 stycken frallor och lägg de här på en plåt och låt jäsa i 20-30 min under handduk.
Sätt ugnen på 225 C.
Grädda sedan frallorna i 10-12 min i mitten av ugnen.

// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0