Mammas födelsedagstårta





Jag har aldrig egentligen gillat tårtor vilket har gjort att jag heller aldrig har bakat några. I höstas önskade dock sig min lilla syster en tårta vilket gjorde att jag fick ta tag i det och pröva lite. Jag håller fortfarande på att pröva mig fram. Nu ville mamma ha sin tårta dekorerad med frukt så hon fick köpa de frukter hon ville ha så försökte jag göra det bästa jag kunde med dem. Det var även hon som valde alla smakerna på tårtan så blev mycket choklad.

Tårta ca 12 bitar:

Botten:

4 ägg
1,25 dl strösocker
0,5 dl vetemjöl
0,75 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
0,25 dl kakao
0,5 dl hackade valnötter

Sätt ugnen på 175 C.
Börja med att skilja äggvitan och äggulan.
Ta sedan äggvitan och blanda ihop den med sockret. Vispa ihop dessa med en elvisp tills det blir ett stadigt, vitt skum.
Vänd sedan ner äggulorna i skummet och rör om försiktigt med en sked.
Blanda i en egen bunke ihop de torra ingredienserna. Och sikta sedan dessa över smeten och blada åter försiktigt så att smeten fortfarande är fluffig.
Smörj sedan en form på 24 cm i diameter med smör och kokos. Häll ner smeten i den här formen och grädda i nedre delen av ugnen i 40 minuter. Här kan du använda en potatis sticka och känna om den är klar, den ska nämligen vara helt torr.

Geishafluff:

3 dl visprädde
150 g Geisha

Värm här upp grädden, den ska dock ej koka. Lägg sedan ner bitar av Geisha i den varma grädden och se till att den smälter. Se sedan till att allt blandar sig bra. 
Låt den nu stå och svalna. Ställ sedan in den i kylen under natten.
Sedan går den bra att vispa som vanlig grädde.

Chokladmousse:

100 g mörkchoklad
1 msk starkt kaffe
2 äggulor
3 dl vispgrädde

Smält chokladen i ett vattenbad eller micro.
Rör sedan ner kaffet och äggulorna i chokladen, se till att blanda. Låt den här blandningen svalna.
Vispa grädden tjock och stabil men inte för hård, det kan göra att moussen blir grynig.
Vänd sedan ner hälften av chokladen i grädden och rör om försiktigt. Häll sedan ner resten av chokladblandningen och rör om försiktigt igen.
Låt den stå minst 5 timmar, dock gärna över natten.

Tårtan:

Jag började med att dela tårtbotten i tre delar.
Sedan tog jag och bredde hallon blandade med socker på första delen och fyllde sedan på med Geishafluffen.
Sedan en till del av tårtbotten och åter hallon blandat med socker längst ner på det här lagret. Sedan fyllde jag på med chokladmoussen.
Sedan toppen av tårtbotten.
På kanterna av tårtan har jag chokladmoussen. Och på toppen vanlig grädda.
Dekorering är Kiwi och physalis.

// Emilia


Kommentarer
Mamsen

Den var jätte-god, kändes att den var bakad med kärlek :))

2012-02-18 @ 17:19:42
URL: http://pastamedpesto.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0