Kärleksmums



Det finns självklart en massa olika recpet på kärleksmums och de smakar ganska lika alla. Det här är dock det receptet som jag har bakat som min familj tycker bäst om. Du kan även variera kakan lite beroende på vad du använder för något på kakan. Jag gillar mest när man har kokos på eftersom jag inte är så förtjust i strössel. Men har man ban kan man lätt få kakan mer färgglad genom att använda strössel. Eller strössel på ena halvan och kokos på andra halvan funkar också.

Recept ca 40 bitar:

Kakan:

200 g smör
5 ägg
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk

Glasyr:

75 g smör
0,5 dl stakt kaffe, kallt
4 dl florsocker
3 msk kakao
2 tsk vailjsocker

Kokos, strössel eller liknande

Sätt ugnen på 200 C. Klä sedan en långpanna med bakplåtspapper så att inte kakan fastnar i den.
Smält smöret och låt det svarna.
Vispa sedan ägg och socker poröst.
Blanda de torra ingredienserna i en egen bunke.
Sikta sedan ner de torra ingredienserna i äggblandningen. Och blanda sedan med smöret och mjölken. Tänk på att blanda försiktigt med en sked.
Häll sedan smeten i långpannan och sätt den i mitten av ugnen. Den ska nu gräddas 20-25 minuter. För att prova om den är klar använd en potatissticka, den får ej vara kladdig.
Till glasyren smälter man smöret och blandar sedan med kaffet och sedan de torra ingredienserna. För att undivka klumpar sikta ner florsockret!
Bre sedan på glasyren på kakan när den svalnat och strö på kokosflingor eller strössel beroende på vad man gillar. Skär sedan kakan i bitar. Jag brukar få ca 40 bitar som är ganska små, så man ser själv hur stora man vill skära.

// Emilia


Kommentarer
Faster Lena

Jättefin blogg. Hans och jag gillar också kärleksmums....



Vi syns på lördag



Kram Lena

2012-02-22 @ 08:28:13


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0