Djävulscupcakes





I receptet så har dessa fått namnet djävulscupecakes för att de ska vara så farligt goda. De är också goda framförallt tycker jag att frostingen till dessa var väldigt god.

En sak som jag brukar göra när det gäller cupcakes är att alltid se till att jag har muffins som har svalnat helt innan jag sätter på någon frosting. Så man kan gå och göra annat undertiden som de svalnar, eller som jag brukar göra baka något annat. Jag brukar även se till att jag har en frosting som är ganska kall. Jag tycker nämligen inte det blir fint när den är varm. Så jag låter frostingen stå i kylen minst en halvtimme efter jag har gjort den. Det gör att den klarar att hålla en finare form när man spritsar den och så blir det heller inte så kladdigt när man jobbar med den.


Recept ca 18 cupcake:

Muffins:

3,25 dl ljust farinsocker
2 ägg (skilj vita och gula)
225 g smör, rumsvarmt
100 g smält choklad
1 tsk vaniljsocker
3,75 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl mjölk

Frosting:

115 g smör, rumsvarmt
1 msk mjölk
115 g smält choklad
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl florsocker

Sätt på ugnen på 175 C.
Börja sedan med att skilja äggets vita och gula!
Vispa äggulor, smör och socker till en jämn och fin smet med hjälp av en elvisp.
Vispa sedan i chokladen, som smälts över ett vattenbad eller i micron, och se till att blanda det.
Blanda i en egen bunke ihop de torra ingredienserna.
Sikta sedan ner lite av mjölblandningen i smeten och varva det med mjölk. Se här till att allt blandas bra.
I en annan bunke vispar du med elvisp äggvitan så att den blir jätte stor och fluffig, då är klar när den fast så man kan göra toppar.
Vänd sedan försiktigt ner äggvitan i den andra smeten.
Fyll sedan formarna med två tredjedelar smet och ställ in i ungen i ca 20 minuter, testa med hjälp av en potatissticka, den ska vara helt torr.
Låt sedan muffinsen svalna på galler.
Till frostingen så vispar man ihop smör och mjölk med elvisp tills den blir slät.
Sedan tillsätter man vaniljsockret och chokladen, som smälts över ett vattenbad eller i micron, och ser till att allt blandas. Till sist så siktar man ner florsockret och vispar så den blir fast.
När muffinsen sedan svalnat kan man bre eller spritsa på fristingen

// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0