Cupcakes med lime och vallmofrön



Hej här kommer ett recept på cupcakes som är goda även om den spritsningen ni ser här ovan inte är något som jag är så nöjd med. Jag höll på att prova de olika storlekarna som jag hade på spritsar för att se om det inte finns någon mindre som man kan använda sig av. Jag har dock kommit fram till att det blir finast ju större tyllar du använder. Därför kör jag nu nästan enbart på de största jag har.

I det här receptet har jag prövat med att både ha finrivet limeskal och även limskal som är grovrivet. Jag kan säga att det blir bäst när man har skal som är finrivet, det ger mer smak då. Man kan dock självklart göra som man vill och jag tycker även det kan vara fint med lite grovrivna skal i.

Recept ca 16 cupcakes:

Muffins:

1,25 dl mjöl
25 g valmofrön
150 g smör, rumsvarmt
3 tsk rivet limeskal
2 dl strösocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Frosting:

250 g smör, rumsvarmt
5 dl florsocker
3 tsk limeskal

Börja med att sätta ugnen på 175 C.
Blanda ihop valmofröna och mjölken. Värm sedan blandningen på en platta, ska ej koka, ta bort från platta och låt stå och dra sig ett tag.
Vispa ägg och socker poröst, vitt och fluffigt, med elvisp. Du ska här även blanda i limeskalen.
Häll sedan ner mjölken i ägg smeten och rör försiktigt med en sked.
I en egen bunke blandar du ihop de torra ingredienserna.
Vänd sedan ner mjölet i smeten och rör åter försiktigt med en sked.
Fyll sedan muffinsformar med två tredjedelars smet och grädda i ca 15 minuter, de ska vara helt torra, använd gärna en potatissticka för att kolla.
Låt dem sedan svalna på ett galler.
Till frostingen vispar vi ihop smör, florsocker och limeskal med en elvisp, till en jämn och fluffig massa.
När muffinsen svalnat kan man bre eller spritsa på frostingen.

// Emilia


Kommentarer
Mamsen

Dessa tycker jag mkt om, mer sådana;))

2012-02-15 @ 19:40:20
URL: http://pastamedpesto.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0