Chokladcupcakes






Hej här kommer ett av de andra nya recepten som jag prövade förra helgen. Jag försöker hitta en chokladfrosting som både jag och mamma tycker är lika goda. Jag gillar nämligen den enkla varienten av att blanda smält choklad med philadelphiaost som jag sedan spritsar på. Medan min mamma mer gillar frosting med smör, kakao och massa florsocker vilket jag inte tycker är lika gott. Så vi får se hur det funkar med den här, ser mer ut som en som mamma skulle gilla med vill pröva ivarjefall.

Jag hade även lite marshmallowfluffblandning över från mina whoppies som jag hade gjort innan så när inte frostingen här var tillräklig tog jag även lite av marshmallowblandningen och la på.

Recept till ca 16 cupcakes:

Muffins:

75 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
3,25 dl vetemjöl
0,75 dl kakao
1 msk bakpulver
0,5 msk vaniljsocker
1 nypa salt
2,25 dl mjölk, 3%
2 ägg

Frosting:

6,5 dl florsocker
2 dl kakao
140 g smör
0,5 dl mjölk

Sätt ugnen på 200 C.
Vispa med hjälp av elvisp eller matberedare ihop smöret, sockret, kakaon, bakpulvret, vaniljsockret och saltet. Du ska blanda tills du känner att allt är blandat och det börjar bli smuligt.
Blanda sedan i en annan bunke ihop äggen och mjölken och vispa dessa så de blir porösa.
Blanda sedan ner en del av mjölk- och äggblandningen i den smuliga smeten och vispa tills allt har blandats. När det har blandats så tillsätter du resten av mjölk- och äggblandningen och visapar tills det är en slär smet.
Fyll sedan muffinsformarna till två tredjedelar med smet. Muffinens ska sedan vara i ugnen mellan 15-20 miuter, pröva med en potatis sticka om all smet har hunnit stelna, det får inte vara någon lös smet kvar. Låt sedan muffinsen svalna på galler.
För frostingen vispar man ihop smör, kakao och florsocker med en elvisp. När de här har blandats så kan du vispa ner mjölken, lite i taget och vispa på hög hastighet tills allt blandats och den blivit fluffig.
När muffinsen svalnat så kan man spritsa eller breda frostingen på muffinsen.

För marshmallowblandningen som jag använde se choklad- och jordnötswhoppies.

// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0