Cheescake brownie



Det här receptet är delvis hämtat från en kokbok om choklad som vi har haft i flera år och jag har väldigt länge varit sugen på att baka den men det har aldrig blivit av. Men som efterrätt till nyår så tyckte jag att den passade bra. Jag älskar både brownie och cheescake så tänkte att det här verkligen var något för mig. Den var också väldigt god och lite annan smak än man är van vid tycker jag. Verkligen något man borde pröva ivarjefall.

Jag har här använt mig av både kesella och philadelphia eftersom vi inte hade så det räckte om jag bara använde mig av en sort. Jag tyckte det blev väldigt gott som jag hade det, men man kan variera lite efter smak skulle jag tro.

Recept till form ca 20x30 cm:

Kaka:

125 g smör
200 g choklad
3,5 dl socker
4 ägg
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 dl mjöl
1 nypa salt

Toppingen:

300 g färskost (philadelphia, keselle eller liknande)
0,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 C.
Börja med att smälta smöret och dela chokladen fint. När smöret har smält ta av det från platan och låt chokladen smälta i det varma smöret. När även chokladen smält ska sockret i även det smältas.  i den varma blandningen.
Sedan så häller då i äggen i blandningen.
Blanda nu ihop de torra ingredienserna i en egen bunke och sikta sedan ner det här i chokladsmeten.
Häll sedan över det här i formen som ska vara klädd med bakplåtspapper i botten för att kakan inte ska fastna här.
Blanda nu ihop osten, strösockret till toppingen och vaniljsockret till toppingen i en bunke. Rör sedan med elvisp tills osten blivit mjuk och allt har blandats.
Lägg nu ostmassan över chokladsmeten och dra med en kniv genom den så lite av chokladen kommer upp och dan får ett mönster.
Kakan ska nu stå i ugnen mellan 25-30 minuter. Den ska vara lite kladdig men inte rinning när den är klar.

// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0