Blåbärscupcakes






Jag brukar plocka mycket bär när det är sommar för att kunna baka och liknande med det under de andra delarna av året då man inte bara kan gå ut och plocka färska bär. Det är främst hallon och blåbär jag plockar. Jag har varit ganska dålig på att äta upp de blåbären som jag plockat nu så tänkte att det här receptet passade mig väldigt bra, så förra veckan så valde jag att pröva dessa.

Recept ca 16 cupcakes:

Muffins:

75 g smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 ägg 
2 dl strösocker
1,5 dl mjölk
100 g blåbär 

Frosting:

50 g blåbär
1,5 dl floursocker
300 g färskost (exempel philadelphia)
1 dl vispgrädde

Sätt ugnen på 175 C.
Vispa ägg och socker pösigt (vitt och fluffigt).
Smält smöret. När allt smör har smält ta av det från plattan och blanda i mjölken.
Blanda sedan ihop de torra ingredienserna i en egen bunke.
Nu ska allt blandas ihop sikta ner lite i taget av de torra ingredienserna i äggsmeten. Häll sedan ner mjölk- och smörblandningen. Här är viktigt att tänka på att blanda ihop allt försiktigt, använd endast en sked och ej någon visp!
Häll nu i blåbären och blanda försiktigt igen.
Nu ska allt i muffinsformar som ska fyllas till två tredjedelar.
Grädda nu i ugnen i ca 25 minuter.
Ta sedan ut dem och låt svalna på galler.
Till frostingen börjar vi med att mixa de bären som ska vara där i.
Sedan vispar man ner de mixade blåbären och florsockret i färskosten och vispar ihop det här. Tillsätt sedan lite grädde i taget och vispa fluffig med en elvisp.
När muffinsen svalnat kan man spritsa eller bre på frostingen.

// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0