Sockerkakscakepops





Hej jag har tidigare skrivit om mina favorit cakepops som är med ballerina kladdkaka men som jag då skrev så känns det bättre när man kan baka något helt själv. Därför har jag även provat på lite andra varianter av dessa kakor där jag gjort allt själv. Här kommer att recept med cakepops gjorde på sockerkaka. Du kan självklart använda dig av många liknande typer av kakor för att få olika smaker på cakepopsen. Under jul har jag använt mig av mjukpepparkaka. Har ännu aldrig själv prövat med någon mjuk chokladkaka men det står på min lista vad jag ska prova att baka, så vi får se när det kommer.

Recept många cakepops:

Sockerkaka:

75 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 tsk rivet citronskal
1 dl mjölk

Cakpops:

140 g philadelphiaost

300 g choklad
Strössel

Sätt ugnen på 175 C.
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ägg och socker poröst, vitt och fluffigt.
Blanda sedan ihop de torra ingredienserna i en egen bunke.
Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten och rör försiktigt om med en sked.
Tillsätt sedan smöret och mjölken och rör återigen försiktigt med en sked, se till så att allt blandas.
Smörj en avlång form på ca 1,5 liter och bröa med ströbrod eller kokos, beroende på om du vill att den ska smaka kokos eller inte.
Häll sedan smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 40-50 minuter. Du kan prova om kakan är klar med en sticka, kakan ska vara helt torr.

Låt sedan sockerkakan svalna helt!
När den är helt sval blanda ihop kakan och philadelphiaosten i en matberedare och se till så att det blandas helt, matberedaren kan gå ca två minuter.
Rulla sedan kakbladningen till bollar, lite efter hur stora du vill ha dem.
Låt sedan bollarna stå i kylen i ca en timme, så de blir fasta och stabila.
Smält chokladen på låg temperatur över vattenbad.
Ta sedan grillpinnar och doppa toppen av den i choklad och sätt på en av sockerkaksbollarna.
Doppa sedan bollen på grillpinnarna i choklad och ta på strössel eller liknande efter vad du känner för.
Lår chokladen stelna innan du äter dem.

// Emilia
Trackback
RSS 2.0