Musli



Hej här kommer det första som jag har bakat under denna helg. Eller fredags var det så jag vet inte om det hade hunnit bli helg för alla men jag hade en ledig dag så för mig var det redan helg. Jätte skön dag att vara ledig på med sol och varmt väder trots snön. Så det blev både en ridtur och en promenad för mig. Hann även med att träffa en kompis i stan.

Det här är först gången som jag gör musli själv. Jag vet inte riktigt varför jag inte har gjort det innan, jag äter nämligen alltid musli och fil till frukost. Alltid musli utan tillsatt socker också, vilket gör att jag inte har så många att välja på heller. Mamma har gjort musli ett par gånger förut och det är väldigt gott att göra egen. Jag tror det blir bäst om man kan blanda. Så att man ibland äter färdig och ibland gör själv.

Det här är också enbart ett förslag på hur man kan göra musli eller något som man kan utgå ifrån när man gör sin egen musli. Det är väldigt lätt att själv välja vad man vill ha i så det går att variera sig väldigt mycket här och det är svårt att göra fel. En sak som kan vara lätt att lägga till är fler typer av torkad frukt, något som jag inte gillar jätte mycket det är därför jag endast har russin.

Den här muslin är inte av det varianten som blir väldigt knaprig utan enbart lite knaprigare än vanligt då den rostats i ugnen.

Jag har i det här receptet inte använt mig av exakta mått, så det är inte så viktig att gå exakt efter receptet!

Recept långpanna med musli:

7,5 dl fiberrika havregryn
5 dl rågflingor
1 dl kokos
1 dl solfrosfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl linfrön
1 dl hackade sötmadlar
1 dl hackade valnötter 
1 dl hackade hasselnötter
5 dl vårgårda ris
1,5 dl russin

Börja med att sätta ugnen på 100 C.
Smörj sedan en långpanna rikligt med smör eller margarin.
Häll sedan i alla ingredienserna i långpannan, FÖRUTOM riset och russinen.
Rosta de här sedan i cirka 15 min. Rör om cirka var femte minut.
Häll sedan i riset och rosta cirka 10 min till.
Låt den sedan svalna och häll till sist i russinen.

// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0