Irlänska bullar





Hej här kommer ett recept på frallorna som bakades i helgen. Ska inte säga att det var jag som bakade dom för det var mest min mamma som gjorde det men jag hjälpte självklart till, plus att jag hade fullt upp med att göra en massa annat också. Eftersom jag tänkte köra lite afternoon tea-tema på min födelsedags fika här så tänker man självklart först på scones. Jag tycker dock inte att scones är så goda, men det här är ett recept på frallor som är väldigt ljusa och passar jätte bra med marmelad till, tycker därför att det passade bra in i mitt tema ändå.

Det här är ett recept som min mamma har använt länge. När vi var mindre och hon skulle baka bröd till oss på kvällen för vi skulle mysa eller liknande så var det alltid de här frallorna som hon bakade. Jag kan fortfarande fråga efter dem ibland och de är som godast när de är nya och fortfarande varma. Jag äter dock nästan enbart grovt bröd annar så tycker att de här är lite för vita och känns inte så jätte nyttiga, men ibland får man unna sig det också.

Det här är alltså det perfekta receptet på frallor nät man vill äta nya och lite varma frallor. Det kan även vara bra att tänka på att de är godast när de är nya så frys de som du inte äter upp snabbt så du kan värma dem en annan dag isåfall.

Vi hade en riktig mysig fika stund. Det var jag och tre till tjejekompisar från min gamla klass och en massa prat blev det. Tycker fika och prat är något som passar väldigt bra ihop och något som jag gör för sällan, det får det bli ändring på. Mer fika både hemma och på stan med kompisar helt enkelt!

Recept ca 15 bullar:

4 dl vatten
2 msk potatismjöl
50 g jäst
1 dl vatten
1 tsk salt
1 - 1,2 dl vetemjöl

Blanda vattnet (4 dl) och potatismjölet i en kastrull och kocka upp detta. Låt den sedan svalna tills det blir fingervarmt.
Smula jästen i en bunke.
Ljumma vattnet (1 dl) och häll sedan det över jästen. Se till att röra runt så all jäst löser sig.
Tillsätt sedan potatismjölsvattnet och salt.
Arbeta sedan i lite mjöl i taget med hjälp av elvisp eller köksmaskin. Degen ska vara ganska lös och ganska kladdig så det är viktigt att inte ta för mycket mjöl.
Låt sedan jäsa under duk cirka 30 min.
Sätt ugnen på 225 C.
Använd sedan resten av mjölet när du mjölar bordet och arbetar med degen nu.
Knåda ihop degen till en rulle. Dela sedan rullen i femton lika stora delar och vänd ner ena sidan i lite potatismjöl.
Bullarna ska nu läggas på en plåt med bakplåtspapper med mjölade sidan uppåt och jäsa i ytterliggare 30 min. Låt sedan jäsa under duk.
Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 min.
Låt dem svalan lite på ett galler.

// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0