Chokladkolacheescake





Hej här kommer receptet på efterrätten som jag gjorde i helgen på mitt kalas. När jag satt och kollade i mina böcker efter vad jag skulle ha till efterrätt så blev det nästan bara cheescakes som jag ville ha. Det stod mellan en hel del andra också men till slut så fick det bli den här. Jag älskar att sitta och titta i böcker och komma fram till vilken efterrätt det är jag vill ha. Det är inte så ofta som det händer att jag bakar efterrätter. Det är isåfall paj som vi bakar för vi har massa äpplen, bär eller vaniljsås som ska ta slut men annars tycker jag inte det blir så mycket mer efterrätter i vår familj.

Jag brukar mest gilla de cheescaken som man inte har i ugnen när man gör dem utan det räcker med att ställa in dem i kylen efter att man har gjort den. Jag kan fortfarande säga att min favorit är en cheescake som inte behöver vara i ugn. Den här var god och det var inget fel alls på den. Men enligt mig var det inte den godaste som jag ätit. Blandningen av choklad och kola var dock väldigt bra och gott. Så blir det lite olika smaker på den också, det är en fördel.

Det här receptet kommer från början från boken "Söta dagar". När man gräddar cheescakes står det i deras bok att man ska använda sig av vattenbad för att hindra caken från att spricka. Jag var dock för lat och gjorde inte det här. Cheescaken sprack då också men för smaken så spelar det inte någon som helst roll hur du gör. Det receptet du får här var på det sättet som jag gjorde.

Recept ca 10 personer:

Botten:

220 g digestivkex
100 g smör

Fyllning:

700 g färskost, fet
1,25 dl strösocker
3 ägg
50 g kolasås
50 g mörk choklad

Ganering:

4 msk kolasås
2 msk hasselnötter, rostade och hackade

Börja med att smälta smöret.
Kör sedan digestivkexen och det smälta smöret i en matberedare och se till att det blandas riktigt.
Ta sedan blandnigen och tryck ut i en form med löstagbar botten med en diameter på cirka 22 cm. Låt sedan den stå i kylen cirka 30 min.
Sätt på ugnen till 150 C.
Vispa med elvisp ihop sockret och osten tills den blir en jämn massa. Tillsätt sedan ett ägg i taget och fortsätt att vispa.
Ta nu bort en tredjedel av ostsmeten.
I den två tredjedelar stora ostsmeten som är kvar rör du ner kolasåsen och blandar ordentligt.
Häll sedan på den på digestivbotten.
Smält sedan chokladen och låt den svalna lite.
Blanda i chokladen i den en tredjedelen av ostsmeten som är kvar. Och häll sedan den ovanpå kolaostblandningen som du redan har i formen.
Här kan du om du vill ta en kniv och dra ut chokladosten så det blit lite likt en tigerkaka. Eller annars kan man klocka ut chokladosten så får den också annat mönster. 
Grädda cheescaken i cirka 45 min, den ska vara gyllenbrun och fast men endast lite lös i mitten.
Låt sedan cheescaken svalna och ställ sedan in den i kylen, gärna över natten.
När du ska servera den tar du bort kanten på formen och brer på kolasåsen och strör över hasselnötterna.

// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0