Smulpaj

 
 
 
 
 
Hej på er.
 
Alla har nog ett recept på någon typ av paj som det gör ofta. Alltså någon typ av favorit paj. Det här är receptet som vi använder oss av i min familj. Det är inte något recept som vi har haft i vår familj innan eller något som vi använt jätte länge. Det kommer nämligen, i grunden, från Leilas bok "A pices of cake" och är verkligen jätte gott. Vi har gjort lite småändringar som vi tycker gör den godare. Innan använde jag mig av ett annat recept som bara var smör, havregryn, mjöl och strösocker men det här känns lite speciellt och riktigt gott.
 
Paj kan man ju göra med de mesta bär och frukter. På bilden här så ser ni att jag har äpplepaj, när man har det tycker jag man ska krydda med kanel och socker. Ibland har jag istället exempelvis blåbär eller hallon. Då räcker det att man tar lite socker på och även lite potatismjöl för att den inte ska bli för rinning, brukar räcka med 2 msk. Även rabbarberpaj brukar jag göra med det här recptet. Det är då viktigt att ta lite mer socker än annars på rabbarberna då de är så sura.
 
När det gäller havregryn har min familj bara fiberrika havregryn hemma och det finkar jätte bra att ha i allt man bakar! Det är den enda typen av havregryn jag använder så alla recept med havregryn här är alltså smakade med fiberrika.
 
Recept en smulpaj:
 
250 g rumsvarmt smör
1,5 dl kokosflingor
2 dl vetemjöl
2 dl havregryn
 
Börja med att sätta ugnen på 200 C.
Rör ihop allt i en bunke och se till att det blandas ihop bra. Det lättaste här är att använda en trägaffel eller händerna.
Lägg sedam i valfria bär eller frukter i botten, och smaksätt även på valfritt sätt.
Häll sedan suldegen även frukten eller bären, och se till att det fördelas jämt.
Grädda sedan i ugnen tills den har fått färg, cirka 25 min.
 
// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0