Stekpannebröd





Hej här kommer ett recept från annandag påsk då jag fick för mig att baka två olika sorters bröd. Jag behövde nämligen ha något att göra och vad är då bättre än att baka!

Jag älskar verkligen tunnbröd men det har inte blivit att jag bakat det själv innan. Jag har länge velat ha en riktig och stor tunnbrödshäll men de är så himla dyra och min mamma har inte velat ha någon, så det har inte blivit att jag köpt en själv. Jag har dock länge gått och tänkt på att jag ska pröva att göra tunnbröd i stekpannan och här kommer då fösta gången. De var faktiskt riktigt goda tycker jag och verkligen något som jag kommer att göra igen.

Jag har inte ätit tunnbröd på grovt mjöl innan men jag valde här att ha i en del grovt mjöl eftersom jag gillar det. Det blev jätte bra med det i tycker jag så det är något man lätt kan ha i. Jag har inte haft i några kryddor den här gången. Nästa gång som jag bakar dem här ska jag nog se till att ha någon form av brödkrydda i tror jag, för att få lite mer smak. Jag får se vad jag har i då.

De här är som godast när de fortfarande är lite varma och helt nya. Så jag tycker verkligen man ska se till att äta dem när man precis har bakat dem. Jag tycker de är godast med ost och smör på. De är självklart även väldigt goda att äta senare och som med allt annat bröd går det jätte bra att frysa dem.

Tänk på att det tar ganska lång tid att göra de här bröden. Du ska ju grädda varje bröd totalt runt 4 minuter var, och de är 16 stycken man får så planera in det när ni bestämmer er för att baka. Man kan få det att gå snabbare med hjälp av två stekpannor om man har det. Jag använde mig bara av en, men man hade lätt hunnit med att ha igång två stycken samtidigt.

Recept 16 tunnbröd:

75 g smör
5 dl mjölk
25 g jäst
1 nypa salt
0,25 dl socker
3 msk sirap
0,5 tsk hjorthornssalt
6 dl fint rågmjöl
6 - 8 dl vetemjöl

Börja med att smula ner jästen i en bunke.
Smält sedan smöret. När allt smör har smält så häller du i mjölken och värmer upp blandningen så att det blir fingervarm, 37 C.
Häll sedan över mjölken med smöret på jästen och se till att den löser upp sig riktigt.
Tillsätt efter det de övriga ingredienserna, men se till att spara lite av mjölet till utbakningen. Blanda ihop allt med elvisp eller matberedare så det blandas ordentligt och blir en jämn deg.
Låt sedan degen jäsa under bakduk i 40 min.
Ta sedan upp dagen på mjölat bakbord och knåda den. Dela sedan upp det i 16 delar och varje del rullar du till en bulle.
Sätt plattan på medelvärme med en stekpanna på som du kan grädda brödet i.
Ta sedan an bulle i taget och kavla ut den så den blir rund, gärna med en kruskavel för att den ska få ett fint mönster.
Grädda sedan bröden i cirka 2 min på varje sidan.
Låt bröden svalna på ett ugnsgaller.

// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0