Polentamuffins med fetaost, oliver och soltorkadetomater






Hej hoppas ni har haft en bättre påsk än mig! Jag har dock orkat slänga ihop ett inlägg här som är första delen av vad jag bakade på påskafton. Mer ska jag se till att ge er senare i veckan. 

Jag har smakat på matmuffins två gånger nu och tyckt att det varit riktigt gott men aldrig kommit mig för att baka några själv. Nu har jag dock hittat två recept som jag har gjort i helgen och det här är det första.

I receptet så står det att man ska smörja muffinsplåten med olja och ha muffinsen rätt i hålen på dem. Eftersom de här inte är kladdiga alls så funkar det jätte bra och det blir nog lite krispigare så också. Jag körde dock på klassiska muffinsformar när jag gjorde dem, och det gick bra det med. Så man kan göra som man själv känner för med andra ord.

I receptet som jag hittade tyckte jag det var väldigt snålt med saker i muffinsen så jag valde att ta både oliver, soltorkade tomater och feta ost. Det gjorde jag rätt i tyckte jag även efter. Det är mycket godare med mycket fyllning här ska ni veta så snåla inte med den och ta gärna mer än vad jag har skrivit här också. Det är även så att det funkar bra med många typer av fyllning här, så ta vad ni känner för. Det kan även vara roligt att variera sig lite och pröva på nya smaksättningar, det gör npg jag nästa gång tror jag.

De är godast när de är lite varma. Men det är lätt att göra smeten och ha den stående i kylen tills man är klar och då bara fylla formarna och sätta in dem i ugnen. Så känner man att man inte har tid just när man ska ha dem så förbered med att ha gjort klart smeten.

Recept ca 16 muffins:

7,5 dl vetemjöl
4,5 dl polenta
1 msk bakpulver
1 nypa salt
1 tsk torkade chiliflingor
2 ägg
180 g smör, smält
3,5 dl fil
2 msk olivolja
1 msk timjan

1,5 dl delade oliver
1,5 dl fetaost i bitar
1 dl delade soltorkade tomater

Sätt ugnen på 175 C.
Blanda i en skål ihop de torra ingredienserna.
Vispa i en annan skål ihop äggen, smöret, filen, oljan och timjanen med en elvisp.
Rör sedan ner mjölblandningen i vätskeblandningen och se till att det blandas väl. Det ska bli en väldigt hård smet som är svår att röra i (inte alls som vanlig muffinssmet).
Rör sedan ner det du ska smaksätta dem med och se så att det blandas väl.
Smörj sedan muffinsplåten med olja och fyll dem med smet. Det går också bra att använda muffinsformar i muffinsplåten och ha dem i. Det jäser inte mycket alls, så fyll här hålen eller formarna fulla.
Garnera i cirka 20 - 30 min i ugnen.
Låt svalna på galler och servera när de är varma för att de ska vara som godast.

// Emilia
Trackback
RSS 2.0