Minichokladcupcakes med apelsinsmak





Hej här kommer då receptet på de cupcakesen jag gjorde med chokladmousse som frosting. Det som är viktigt att tänka på med de här är att chokladmousse smälter snabbt så de måste stå i kylen hela vägen tills det att man ska äta dem.

Jag tycker att det är väldigt gott med chokladmousse på och de här var jätte goda. Man kan självklart välja om man vill välja att inte ha apelsinskal i muffinsen. De lär bli lika goda ändå, bara att de inte smakar någon apelsin. Så det gör man som man vill. Jag har även valt att göra minicupcakes här. Självklart kan man även göra vanliga stora cupcakes och bara ha inne dem lite längre i ugnen.

Moussen är den samma som den som jag brukar ha när jag bakar tårta och jag tycker verkligen att den är jätte god. Tänk på att du även har kan välja själv på vilken choklad du ska göra den på. Det kan göra att det skiljer mycket i smaken.

Nu ska jag, min mamma och min lilla syster åka till Budapest över långhelgen här så kommer inte bli någon uppdatering här på ett tag skulle jag tro. Har nämligen tenta när vi kommer tillbaka också så måste se till att plugga mycket också. Sedan blir det en vecka borta med skolan också, så som ni förstår har jag väldigt fullt upp för stunden. Vi får se vad jag hinner med. Men lovar att skriva så fort jag har hunnit baka något igen och tentan är skriven och alla resor är avklarade! Kanske kan få in något annat intressant inlägg också.

Recept ca 36 minicupcakes:

Muffins:

2 ägg
2,5 dl strösocker
2,75 dl vetemjöl
125 g smör
1,75 dl mjök
2 tsk rivet apelsinskal
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
0,75 dl kakao


Chokladmousse:

100 g mörkchoklad
1 msk starkt kaffe
2 äggulor
3 dl vispgrädde

Börja med att sätta ugnen på 175 C.
Vispa ägg och ägg och socker vit och poröst med en elvisp.
Smält smöret och ta sedan av det från platan. Tillsätt i smöret mjölken och det rivna apelsinskalet.
Blanda i en annan skål ihop de torra ingredienserna.
Blanda i smörsmeten i äggsmeten och rör runt försiktigt med en sked.
Vänd sedan försiktigt i de torra ingredienserna och blanda återigen försiktigtmed skeden.
Fyll sedan muffinsformarna med två tredjedelar smet i formarna.
Grädda cirka 15 min och kolla att de är klara med en sticka, de ska inte vara kladdiga.
Låt svalna på galler.
Smält chokladen i ett vattenbad eller micro.
Rör sedan ner kaffet och äggulorna i chokladen, se till att blanda. Låt den här blandningen svalna.
Vispa grädden tjock och stabil men inte för hård, det kan göra att moussen blir grynig.
Vänd sedan ner hälften av chokladen i grädden och rör om försiktigt. Häll sedan ner resten av chokladblandningen och rör om försiktigt igen.
Låt den stå minst 3 timmar.
Spritas till sist på moussen på muffinsen.

// Emilia 

Trackback
RSS 2.0