Grahamsbröd i långpanna





Hej här kommer det andra receptet från min brödbakning på annandag påsk. Det här är ett lätt bröd att göra eftersom man använder sig av långpanna. Det är även gott att äta, vilket självklart är det viktigaste.

Det här brödet har min mamma gjort en gång innan och då gjorde hon jätte små rutor. Jag valde att göra tjugo rutor eftersom jag tycker att de blir lagom stora då. Självklart är det väldigt lätt att själv bestämma vilken storlek som man vill ha på dem så det är bara att kolla vad man tror passar en själv bäst. Jag har även valt att ha lite rågflingor på men det är bara för jag tycker det är fint att ha något på, så gör som ni vill på den punkten också.

Jag har använt mig av ljus sirap när jag bakade dessa och det är även den som jag brukar använda mig mest av. Baksirap kan jag även använda mig av ibland just när man gör bröd, det beror enbart på vad jag känner för stunden. Jag tycker inte att man känner nogon skillnad så det spelar inte alls stor roll vad ni väljer här, utan ta det ni har hemma.

Recept 20 rutor:

50 g jäst
5 dl vatten
30 g smör
250 g Kesella kvarg
1 nypa salt
3 msk sirap
4 dl grahamsmjöl
10 -11 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke.
Värm sedan upp vattnet så det blir fingervarmt, 37 C.
Häll sedan vattnet över jästen så att den löser upp sig.
Smält smöret och blanda sedan i Kesellan i den smälta smöret.
Häll smöret och Kesellan i den upplösat jästen och blanda ihop det här.
Tillsätt sedan övriga ingredienser, använd så mycket mjöl som du ser behövs. Degen ska precis låssna från kanterna från bunken och det är viktigt att den inte är för torr, alltså för mycket mjöl.
Låt sedan jäsa under bakduk i cirka 45 min.
Sätt ugnen på 225 C.
Häll upp degen i en långpanna som är klädd med bakplåtspapper i botten. Platta till degen så att den täcker hela långpannan.
Skär degen i 20 bitar, i form av rutor med en vass kniv.
Låt sedan jäsa under bakduk 1 cirka 30min.
Grädda den i mitten av ugnen i cirka 15 min.
Låt till sist brödet svalna på ett ugnsgaller med bakduk över.

// Emilia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0