Couscousmuffins





Hej här kommer mitt andra recept på matmuffins som jag gjorde samtidigt som de andra. Min favorit var den andra sorten men även dessa var jätte goda och helt klart värda att göra om. Som med de andra kan man även här variera sig i vad man vill smaksätta med så det är bara att använda sin fantasi och klura ut vad man kan tycka är gott.

Matmuffins tycker jag passar väldigt bra istället för bröd till maten. Det blir lite annorlunda men samtidigt ganska liknande saker. Jag tycker dock att matmuffins är mycket mer mättande än vad bröd är. Det är väldigt kompakta och bröd brukar vara lite mer luftiga. Det kan även vara bra att ha dem som utflykts mat eller liknande då de är lätta att ta med sig och inte behöver värmas.

När ni förvarar matmuffins så rekomenderar jag att ni förvarar dem i kylen i högst två, tre dagar, frys dem annars. Ställ sedan fram dem fyra timmar innan ni ska äta dem för att de ska få en lagom temperatur. De blir nämligen inte jätte goda när de är kalla. De blir även torra ganska fort därav ska man helst äta dem direkt eller frysa dem.

Jag har bakade bröd i måndags som jag ska se till att lägga ut under veckan som kommer. Annars ska jag försöka att inte baka så mycket som jag har gjort det sista så lite recept ska jag allt se till att få ut. Men kanske inte lika mycket som det har varit nu det sista.

Recept ca 12 muffins:

1 dl couscous
1,25 dl kokande vatten
4 dl vetemjöl
2 msk strösocker
1 msk bakpulver
1 nypa salt
1 tsk mald spiskummin
1 tsk mald koriander
1 ägg
6 msk olivolja
1 msk citronskal
1 msk bailika

2 dl spenat

Sätt ugnen på 175 C.
Lägg couscousen i en skål och häll sedan det kokande vattnet över den. Låt stå ett tag så allt vatten tas upp.
Blanda i en skål ihop de torra ingredienserna.
Vispa i en annan skål ihop ägg, olivolja, citronskal och basilika med en elvisp.
Tillsätt couscousen till äggblandningen och rör försiktigt om med en sked. Gör sedan samma sak med mjölblandningen. Det ska bli en hård smet som är lite svår att blanda (ej som vanlig muffissmet).
Rör sedan ner spenaten i smeten och blanda den ordentligt med skeden.
Fyll sedan muffinsformar med smeten, så formarna nästan är helt fulla. De här muffinsen jäser nämligen inte så mycket som vanliga muffins.
Grädda i ugnen i 20 - 25 min.
Låt sedan muffinsen svalna på galler. De kan serveras när de är lite ljumma.

// Emilia
Trackback
RSS 2.0